Španělská ministryně rozvoje Magdalena Alvarezová, pod jejíž úřad spadá doprava, také potvrdila, že stroj měl před startem problémy. Už pojížděl po letištní ploše směrem ke startovací dráze, ale pak se vrátil kvůli technickým problémům. Kvůli tomu byl start zpožděn o hodinu.

Španělská média uvádějí, že pilot nahlásil věži problémy s ukazatelem teploty, ale domníval se, že problém byl odstraněn.

Podle britské televize Sky News pasažérům dokonce řekli, že na Kanárské ostrovy poletí kvůli technickým problémům jiným strojem. Nakonec byl použit letoun, který hlásil problémy.

Jediný větší pozůstatek trupu Jediný větší pozůstatek trupu foto: ČTK/AP

Stroji hořel motor

Z prvních zpráv vyšetřovatelů plyne, že stroji skutečně začal hořet jeden z motorů těsně před startem nebo v jeho průběhu. To uváděli i svědkové. Požár pohonné jednotky neumožnil stroji se vznést a letadlo skončilo v plamenech za koncem dráhy.

Hořící motor také zapálil trávu kolem ranveje 36L. To byl důvod, proč z místa neštěstí stoupaly dva sloupce dýmu, bílý z hořící vegetace a černý z hořícího paliva.

Okolo celého případu je mnoho nejasností, což dokazuje neschopnost španělských úřadů poskytovat relevantní informace.

 

Kolona pohřebních vozidel odváží oběti.:.Kolona pohřebních vozidel odváží oběti.foto: Reuters/Susana Vera

Nepřesnosti panují i ohledně typu stroje, který havaroval. Podle aerolinek bylo letadlo staré patnáct let a v lednu úspěšně prošlo kontrolou. V tom případě by se ale nejednalo o stroj McDonnell MD-82, ale MD-90. Původně uváděná verze 82 se v devadesátých letech už nevyráběla.

Bezmoc a vztek

Na palubě stroje zahynulo 153 osob, zachráněno bylo jen 19 lidí, mnozí ale zůstávají v kritickém stavu, protože utrpěli vážné popáleniny. Konečná bilance je mnohem tragičtější, než se zdálo z původních zpráv. Média nejprve informovala o sedmi obětech, pak o dvaceti a pětačtyřiceti. I v době, kdy už agentury uváděly, že počet obětí bude sto čtyřicet, vláda trvala na oficiální zprávě, podle níž zemřelo 45 osob a pak zvedla počet na více než devadesát.

Z letadla zůstaly jen ocasní plochy.:.Z letadla zůstaly jen ocasní plochy.foto: ČTK/AP

"Stroj byl přitom zcela zničen. „Kromě zbytků ocasu byste ani nepoznali, že šlo o letadlo," uvedl šéf záchranářů Ervigio Corral a dodal: „Z trupu nic nezbylo.“ Podle záchranářů byla těla obětí tak žhavá, že se jich nešlo ani dotknout.

Podle dalšího ze záchranářů byly kousky roztříštěného trupu rozmetány po délce jednoho kilometru.

Nepřesné údaje o počtu cestujících a raněných mátly příbuzné

Společnost Spanair nebyla až do večera schopna poskytnout relevantní údaje o počtu osob na palubě a tom, kolik lidí bylo v posádce. Spanair dlouho mlčel a údaje podávala skandinávská společnost SAS, která Spanair vlastní.

Původně bylo uvedeno, že na palubě stroje bylo 160 cestujících a šest členů posádky. Pak byla čísla upřesňována, nakonec se ukázalo, že bylo na palubě celkem 179 osob, kromě Španělů i Němci, Švédové, Chilané a Kolumbijci. Všichni letěli na Kanárské ostrovy. Mezi oběťmi je i dvacet dětí a dvě nemluvňata.

I zprávy o počtu zachráněných se měnily, Červený kříž jich uváděl od počátku 19, ovšem všichni měli být ve stabilizovaném stavu mimo ohrožení života. Záchranáři pak nahlásili 26 zachráněných.

To vzbuzovalo v příbuzných marné naděje i v době, kdy byl rozsah katastrofy jasný. Pozůstalí proto dávali najevo vztek na Spaniar i vládu.

Ve Španělsku se jedná o nejhorší neštěstí za 25 let. Při nehodě kolumbijského Boeingu 747 zahynulo v roce 1981 v Madridu 181 lidí.

Česi nejsou mezi oběťmi

Na seznamu cestujících, který Spanair zveřejnil až v noci, není podle jména žádný Čech, uvedla mluvčí ministerstva zahraniční Zuzana Opletalová. Ani španělské úřady nemají informace o tom, že na palubě letěl český občan.

"Na nepřetržitou diplomatickou službu během noci zavolalo pět českých občanů, kteří měli obavy, že by v letadle mohli být jejich blízcí. Náš úřad to ověřil, ale žádné z těchto podezření se nepotvrdilo," uvedla v porohlášení Opletalová.