Hlavní obsah

Lidl v Německu měřil svým zaměstnancům čas strávený na toaletě

Novinky, ČTK, aš, Stern, DPA
BERLÍN

Řetězec levných samoobsluh Lidl v Německu čelí skandálu. Vyšlo najevo, že sledoval své zaměstnance a údajně si evidoval i dobu, kterou trávili na WC. Časopis Stern přetiskl třicet zpráv, které si Lidl o svých zaměstnancích a jejich chování vedl. Hodnotil v nich i jednání mimo zaměstnání.

Článek

Firma svým počínáním, připomínajícím podle německého tisku metody východoněmecké tajné policie Stasi, možná porušila zákon na ochranu osobních dat a některá základní lidská práva zakotvená v ústavě.

Firma svým počínáním, připomínajícím podle německého tisku metody východoněmecké tajné policie Stasi, možná porušila zákon na ochranu osobních dat a některá základní lidská práva zakotvená v ústavě.

Lidl podle Sternu během loňského roku několik měsíců "systematicky" sledoval své zaměstnance v mnoha prodejnách. Existovaly prý i záznamy, kdo s kým udržuje milostný vztah nebo kdo má tetování či jaké nosí oblečení mimo prodejnu. Nechyběly ani postřehy k povahovým vlastnostem zaměstnanců, zda působí uzavřeně či naivně. Stern tvrdí, že informace získal z interní firemní dokumentace.

Lidl se brání

Lidl nařčení ze systematického sledování popírá, ale připouští, že jednotlivé prodejny příkazy k tajnému sledování dostaly kvůli velkému množství ukradeného zboží. Mluvčí řetězce Petra Trabertová však popřela, že by firma vedla podrobné záznamy zasahující do soukromí zaměstnanců.

Není také jasné, zda iniciativa k instalování neviditelných kamer vyšla z vedení společnosti, nebo od najatých detektivních kanceláří. Lidl ujistil, že chce v budoucnu používat jen viditelně umístěné kamerové systémy.

Ukázky záznamů o zaměstnancích Lidlu
Na zadním okně auta paní H. se nacházela velká nálepka Thor Steiner. Thor Steiner je značka oblečení, kterou mají v oblibě pravicoví extremisté a fotbaloví výtržníci. Připisuji to tomu, že neví fakta o pozadí narozdíl od mladých a cizích zákazníku.
Síly paní E. a paní H. se bavily před zákazníky v polštině!
Paní C. a Paní S. opustily pobočku a jely na školení do Braunschweigu. Obě se vyjadřovaly negativně o školení, jehož smyslu a významu nerozuměly.
Paní T. si telefonovala se svým přítelem, dohadovali se o večeři. Ačkoli ví, že obchod je hodně navštěvován a musí se udělat ještě různé práce, mluvila s ním o tom, co přesně budou dělat o volném večeru od 14:50 do 15 hodin.
Paní P. přišla s jednou zákaznicí do místnosti na pauzu.Paní N. a paní K. tam také měly další z denních pauz na cigaretu. Zákaznice reklamovala maso s datem spotřeby 16. 6 2007. Našla v něm mouchy a červy.
Zdroj www.stern.de

Politici jsou pobouřeni

Ministerstvo vnitra spolkové země Bádensko-Württembersko, kde má firma sídlo, chce nechat informace o systematickém sledování zaměstnanců Lidlu prošetřit. Němečtí politici žádají vyvození politických a právních důsledků, případně potrestání viníků. "To, co se tam děje, je arogance pohrdající člověkem," reagoval na informace tisku ekonomický expert sociální demokracie (SPD) ve Spolkovém sněmu Rainer Wend a doporučil jim vstup do oborů.

Gerald Weiss z Křesťanskodemokratické unie (CDU) poukázal na to, že koncern se už v minulosti ocitl kvůli chování ke svým zaměstnancům v negativním světle. "Proto u Lidla zásadně nenakupuji. Už dříve tam znemožnili veškerá práva na spolurozhodování."

Lidl získal v roce 2004 za ponižující způsoby jednání se zaměstnanci cenu Big Brother Award, kterou aktivisté udělují za porušování občanských práv. Na to, že společnost u svých zaměstnanců sleduje dobu strávenou na WC, už dříve upozornil německý odborový svaz pracovníků ve službách ver.di.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám