„Najednou jsme nedostávali ze všech motorů žádný tah,“ popsal drama John Coward (41), který z místa druhého pilota přistávací manévr řídil. „Letadlo začalo klouzat dolů. Čekal jsem tu nejhorší katastrofu.“ Coward se však zachoval vysoce profesionálně a chladnokrevně.

Při přistávacím manévru Boeingu 777 na lince z Pekingu se 136 cestujícími a 12 členy posádky z dosud neznámých důvodů vynechaly motory, takže letoun tvrdě dosedl ještě před přistávací dráhou. Urazil si podvozek a stroj klouzal po břiše a motorech, kromě necelých dvou desítek lehce zraněných však k nehodě nedošlo.
„Připravil jsem se na silnou ránu, jenže místo jednoho mohutného bouchnutí došlo k sérii úderů, jak letadlo drhlo po trávníku. Když otřesy přestaly, snažil jsem se ze všech sil udržet stroj v přímém směru, na dráze,“ popsal médiím situaci Coward.

Kapitán: Kolega podal mimořádný výkon

Cowarda překvapilo, že po pádu na zem bylo v letadle téměř ticho. „Nebylo slyšet motory a zezadu se neozýval žádný hluk,“ řekl pilot. „Otočil jsem se a co jsem viděl, mě uklidnilo: posádka připravila pasažéry na evakuaci z paluby.“

Kapitán Peter Burkill (uprostřed) s pilotem Johnem Cowardem a hlavní stevardkou Sharron Eaton-Mercerovou.Kapitán Peter Burkill (uprostřed) s pilotem Johnem Cowardem a hlavní stevardkou Sharron Eaton-Mercerovou.foto: Reuters /Toby Melville

Kapitán letadla Peter Burkill je přesvědčen, že jeho kolega pilot svou rozhodností odvrátil katastrofu. „Byl to naprosto mimořádný výkon,“ řekl s tím, že také posádka ukázala „ten nejvyšší standard a profesionalitu“.

„Dělal jsem jenom svoji práci,“ reagoval Coward (anglicky paradoxně zbabělec), když jej lidé nazývali hrdinou. „Hrdinsky se chovala posádka, pasažéři, všichni byli skvělí. Vždycky nakonec rozhoduje týmová práce – a to bylo, co jsme dělali,“ podotkl pouze.

Poškozený boeing je nyní odklizen na okraj letiště. Pomocí jeřábů má být vyzvednut na speciální transportní podvozky a odvezen na servisní základnu BA vzdálenou 500 metrů. Zpráva o příčině selhání se čeká do 30 dnů.

Boeing 777
Boeing 777 je dvoumotorový dopravní letoun určený především pro dálkové lety. Kromě verzí pro přepravu cestujících se vyrábí i jako nákladní. Podle typu a verze přepraví od 301 do 365 a v úsporné verzi až 550 cestujících na vzdálenost 9500 až 17500 kilometrů ,. Verze 777-200 LR představuje dopravní letadlo s nejdelším doletem na světě, při rekordním letu z Hongkongu do Londýna uletělo 10. listopadu 2005 21 601kilometr.
Dlouhé trasy může stroj léta bez mezipřistání, protože využívá moderních motorů s nižší spotřebou paliva, kterou dále snižuje vhodnější tvar trupu, křídla a využití kompozitů v konstrukci, které snižují hmotnost stroje.
Vývoj Boeingu 777 byl zahájen v roce 1990. V červnu 1995 byly do provozu uvedeny první stroje verze 777-200. O tři roky později byla zařazena do provozu verze 777-300 s delším trupem a větší přepravní kapacitou
Od roku 2000 byly vyvíjeny verze delším doletem označované ER (Extended range) a LR (Long Range)- Verze 777-200 LR byla dodávána od roku 2005.
Stroj byl jako první dopravní letadlo navržen pouze pomoci počítačových programů.