Hlavní obsah

Pilot boeingu: Čekal jsem smrtící katastrofu

Právo, Novinky, BBC, aa, rei

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Velká Británie

Pilot letadla britské společnosti BA, jež téměř havarovalo při čtvrtečním přistání v Londýně, počítal s tragickou smrtí všech lidí na palubě.

Foto: Stephen Hird , Reuters

Letadlu odpadla zadní kola.

Článek

„Najednou jsme nedostávali ze všech motorů žádný tah,“ popsal drama John Coward (41), který z místa druhého pilota přistávací manévr řídil. „Letadlo začalo klouzat dolů. Čekal jsem tu nejhorší katastrofu.“ Coward se však zachoval vysoce profesionálně a chladnokrevně.

Při přistávacím manévru Boeingu 777 na lince z Pekingu se 136 cestujícími a 12 členy posádky z dosud neznámých důvodů vynechaly motory, takže letoun tvrdě dosedl ještě před přistávací dráhou. Urazil si podvozek a stroj klouzal po břiše a motorech, kromě necelých dvou desítek lehce zraněných však k nehodě nedošlo.

„Připravil jsem se na silnou ránu, jenže místo jednoho mohutného bouchnutí došlo k sérii úderů, jak letadlo drhlo po trávníku. Když otřesy přestaly, snažil jsem se ze všech sil udržet stroj v přímém směru, na dráze,“ popsal médiím situaci Coward.

Kapitán: Kolega podal mimořádný výkon

Cowarda překvapilo, že po pádu na zem bylo v letadle téměř ticho. „Nebylo slyšet motory a zezadu se neozýval žádný hluk,“ řekl pilot. „Otočil jsem se a co jsem viděl, mě uklidnilo: posádka připravila pasažéry na evakuaci z paluby.“

Cowarda překvapilo, že po pádu na zem bylo v letadle téměř ticho. „Nebylo slyšet motory a zezadu se neozýval žádný hluk,“ řekl pilot. „Otočil jsem se a co jsem viděl, mě uklidnilo: posádka připravila pasažéry na evakuaci z paluby.“

Kapitán Peter Burkill (uprostřed) s pilotem Johnem Cowardem a hlavní stevardkou Sharron Eaton-Mercerovou.foto: Reuters /Toby Melville

Kapitán letadla Peter Burkill je přesvědčen, že jeho kolega pilot svou rozhodností odvrátil katastrofu. „Byl to naprosto mimořádný výkon,“ řekl s tím, že také posádka ukázala „ten nejvyšší standard a profesionalitu“.

„Dělal jsem jenom svoji práci,“ reagoval Coward (anglicky paradoxně zbabělec), když jej lidé nazývali hrdinou. „Hrdinsky se chovala posádka, pasažéři, všichni byli skvělí. Vždycky nakonec rozhoduje týmová práce – a to bylo, co jsme dělali,“ podotkl pouze.

„Dělal jsem jenom svoji práci,“ reagoval Coward (anglicky paradoxně zbabělec), když jej lidé nazývali hrdinou. „Hrdinsky se chovala posádka, pasažéři, všichni byli skvělí. Vždycky nakonec rozhoduje týmová práce – a to bylo, co jsme dělali,“ podotkl pouze.

„Dělal jsem jenom svoji práci,“ reagoval Coward (anglicky paradoxně zbabělec), když jej lidé nazývali hrdinou. „Hrdinsky se chovala posádka, pasažéři, všichni byli skvělí. Vždycky nakonec rozhoduje týmová práce – a to bylo, co jsme dělali,“ podotkl pouze.Poškozený boeing je nyní odklizen na okraj letiště. Pomocí jeřábů má být vyzvednut na speciální transportní podvozky a odvezen na servisní základnu BA vzdálenou 500 metrů. Zpráva o příčině selhání se čeká do 30 dnů.

„Dělal jsem jenom svoji práci,“ reagoval Coward (anglicky paradoxně zbabělec), když jej lidé nazývali hrdinou. „Hrdinsky se chovala posádka, pasažéři, všichni byli skvělí. Vždycky nakonec rozhoduje týmová práce – a to bylo, co jsme dělali,“ podotkl pouze.Poškozený boeing je nyní odklizen na okraj letiště. Pomocí jeřábů má být vyzvednut na speciální transportní podvozky a odvezen na servisní základnu BA vzdálenou 500 metrů. Zpráva o příčině selhání se čeká do 30 dnů.

Boeing 777
Boeing 777 je dvoumotorový dopravní letoun určený především pro dálkové lety. Kromě verzí pro přepravu cestujících se vyrábí i jako nákladní. Podle typu a verze přepraví od 301 do 365 a v úsporné verzi až 550 cestujících na vzdálenost 9500 až 17500 kilometrů ,. Verze 777-200 LR představuje dopravní letadlo s nejdelším doletem na světě, při rekordním letu z Hongkongu do Londýna uletělo 10. listopadu 2005 21 601kilometr.
Dlouhé trasy může stroj léta bez mezipřistání, protože využívá moderních motorů s nižší spotřebou paliva, kterou dále snižuje vhodnější tvar trupu, křídla a využití kompozitů v konstrukci, které snižují hmotnost stroje.
Vývoj Boeingu 777 byl zahájen v roce 1990. V červnu 1995 byly do provozu uvedeny první stroje verze 777-200. O tři roky později byla zařazena do provozu verze 777-300 s delším trupem a větší přepravní kapacitou
Od roku 2000 byly vyvíjeny verze delším doletem označované ER (Extended range) a LR (Long Range)- Verze 777-200 LR byla dodávána od roku 2005.
Stroj byl jako první dopravní letadlo navržen pouze pomoci počítačových programů.

Reklama

Související témata:

Související články

Boeingu nad Londýnem vypověděly motory

Britští letečtí odborníci vyšetřující příčinu čtvrteční havárie Boeingu 777 na londýnském letišti Heathrow v pátek potvrdili, že stroji asi šest kilometrů před...

Výběr článků

Načítám