Nepřekvapily už ale tolik třináctiletého chlapce z Finska Waltteri Seretina - uvědomil si totiž, že se nápadně podobají úvodní pasáži z mnohokrát zhlédnuté filmové romance Titanic s Kate Winsletovou a Leonardem DiCapriem.

"Porovnal jsem to se svým filmem na DVD a byl to úplně stejný záběr, jako v úvodní scéně Titaniku," řekl hoch listu IltaSanomat.

Odborníci podvod potvrdili

Finští novináři proto zadali rozbor snímků univerzitě a podezření se proměnilo v jistotu -ruská státní televize v zájmu propagace výpravy vykradla záběry z hollywoodského trháku. Na blamáž upozornily o víkendu ruský deník Kommersant i britský The Guardian. Již koncem minulého týdne se agentura Reuters za zmatečné snímky omluvila odběratelům.

Záběry TV Rossija ukazovaly dvojici miniponorek s reflektory nad mořským dnem a reportér zpravodajského pořadu Věsti to komentoval slovy: "Když první batyskaf dosáhl hloubky 300 metrů, zahájil ponor také druhý stroj pod vedením Jevgenije Čerňajeva."

Právě zmíněná reportérova slova jen potvrdila podezření Finů, že jde o podvrh, neboť během expedice k pólu měl druhý aparát natáčet ponor prvního batyskafu, podotkl Kommersant.

Ve skutečnosti totiž šlo o záznam přibližování ruské miniponorky k vraku Titaniku. Přes záběr v ruské TV, z nějž pak Reuters pořídil snímek, byl v horním rohu umístěn titulek "Severní ledový oceán" a logo televize.

Televize obvinění odmítá

Kanál Rossija obvinění odmítá s tím, že použil ilustrační záběry dodané Ruským institutem oceánografie, a v příspěvku prý zaznělo: "Tady jsou záběry batyskafů během natáčení Titaniku, a tady jsou již v Severním ledovém oceánu."

Táž televize porušila pravidla novinářské etiky, když před dvěma týdny odvysílala reprofoto článku kritizujícího Borise Berezovského, v Británii žijícího odpůrce ruského prezidenta Putina. Snímek byl prezentován, jako by text otiskl na titulní straně The Times. Ve skutečnosti šlo ale o komentář z vnitřní části deníku.