Pravděpodobnou příčinou byla neúmyslná katapultáž. Pilot Lars Jäderblom při výslechu podle švédských médií řekl, že sedačka byla vymrštěna z kabiny při přistávacím manévru na severu Švédska a že on sám se katapultovat nechtěl. Letec vyvázl bez zranění. Od počátku se spekulovalo, že šlo o technickou závadu a ne o chybu zkušeného pilota.

Švédsko už v pátek uzemnilo gripeny z výzbroje stíhací perutě F21. [celá zpráva] V pátek také začala pracovat vyšetřovací komise, která má určit příčinu letecké nehody. Švédský ministr obrany Mikael Odenberg nevyloučil, že příčinou havárie byla "vážná systémová chyba", i když komise zatím žádnou technickou příčinu mimořádné události nezjistila.  

Podle informací, které deníku Dagens Nyheter poskytl zdroj ze zvláštní vyšetřovací komise, jež zkoumá průběh a příčiny incidentu, fakta nasvědčují tomu, že pilot se svými pohyby v kabině katapultoval sám, aniž cokoli podobného zamýšlel.

"Starších modifikací se nynější zákaz letů netýká proto, že systém odpálení pilotovy katapultáže je v nich jiný než u novějších strojů," řekl deníku Dagens Nyheter velitel švédského letectva Mats Helgesson.

Záchranáři z koordinačního centra letecké záchranné služby z Gothenburgu u polárního kruhu popsali zásah. "Nejprve jsme dostali upozornění z řídící věže ve Vidselu," řekl Stefan Johansson švédskému listu The Local. "Pak jsme slyšeli velkou ránu a když jsme se podívali ven, viděli jsme pilota snášet se na padáku," doplnil. 

Na místo nehody odstartoval vrtulník, pilotovi však pomáhat nemusel, šel jim naproti.Trosky stroje ale zažehly několik požárů, které hasiči uhasili.