Článek
Úřady původně informovaly, že zákaz plánovaných letů gripenů byl vydán pro celou zemi. Veřejnoprávní Švédská televize následně sdělila, že vojenské cvičení Focus, jehož se účastní 600 mužů jednotek protivzdušné obrany, bude během pátku pokračovat, avšak již bez účasti čtyř gripenů. Podle švédského rozhlasu nenašlo vrchní velení letectva žádný důvod k tomu, aby zákaz rozšířilo na celé území země.
Systémová chyba by mohla ohrozit export gripenů
"Případ zatím nemá žádný dopad na švédské snahy o export nebo pronájem stíhaček gripen," řekl Odenberg podle agentury APA. "To by se ale mohlo změnit, pokud by se zjistilo, že šlo o vážnou systémovou chybu nebo něco podobného," dodal. Vzhledem k tomu, že stoje byly uzeměny jen u jednotky F21, mohlo by to znamenat, že se případné systémové chyby mohl dopouštět personál jednotky.
Podle prvních opatrných vyjádření vojenských činitelů nehodu patrně nezavinila chyba přistávajícího pilota. Lars Jäderbloma patřil k nejzkušenějším pilotům v peruti F21 a vyvázl nezraněn. [celá zpráva]
Zkušený sedmatřicetiletý pilot Stefan Kaarle, jenž se zachránil katapultáží, závěr svého letu těsně před havárií popsal jako bezproblémový. "Měl jsem provést normální kolo nad přistávací dráhou. Neměl jsem žádné ponětí o tom, že by něco nemělo být v pořádku," řekl a dodal: "Vše se pak odehrálo velmi rychle, vymrštění z kokpitu je peklo. Ale brzy jsem poznal, že mé přistání s padákem proběhne bez problémů."
Vojenský vyšetřovatel Agne Widholm, který vede práci havarijní komise, zatím nemá pro události jasné vysvětlení. "Z toho, co zatím můžeme vidět, vyplývá, že k žádné zjevné technické chybě nedošlo. Počítačové informace však budeme analyzovat do příštího týdne a poté uvidíme více."
Česká armáda nechává gripeny v provozu
Mluvčí českého ministerstva obrany Andrej Čírtek odmítl, že by pozastavení letů v severním Švédsku ovlivnilo také plány české armády. Pozastavení letů ve Švédsku "není žádným důvodem pro armádu, aby zasahovala do provozu letounů v Česku", řekl. Stroji JAS-39 je vybaveno i české vojenské letectvo.
Švédsko má ve výzbroji 200 gripenů.. Exportovat stroj se podařilo zatím jen do Jihoafrické republiky, která koupila 28 gripenů a chystá je zařadit do výzbroje. Česká republika a Maďarsko si stíhačky pronajaly, každá země po 14 strojích. Saab vede jednání o vývozu do Dánska a Norska.
JAS-39 Gripen
Výrobce: Saab/BAE Systems (Švédsko/Velká Británie)
délka: 14,1 m
výška: 4,5 m
rozpětí křídel: 8,4 metru
prázdná hmotnost: 5,7 tun
maximální vzletová hmotnost:14 tun
maximální rychlost: Mach 2 (2400 kilometrů v hodině),
dolet: 3000 kilometrů
objem nádrže: 3000 litrů
přídavná nádrž: 3800 km
letoun vzlétne do výšky 14 km za max. tři minuty
výzbroj: kanon Mauser Bk-27 ráže 27 milimetrů se zásobou 120 nábojů a regulovatelnou kadencí 1100 až 1700 ran za minutu, na pěti závěsnících může nést řízené střely nebo víceúčelovou kontejnerovou zbraň.
Bojový letoun Jas-39 Gripen je jednomotorový jednomístný středoplošník s jedním deltakřídlem a libovolně nastavitelným předním křídlem. Pro letoun je typická záměrná nestabilita, která umožňuje dobrou obratnost a ovladatelnost v různých výškách.
JAS-39 má nainstalován motor RM 12, který je verzí motoru GE F-404-400, který je v amerických stíhačkách F/A-18.
Letadlo může přistát například na dálnici nebo na travnaté ploše. Motor je dvouproudový s třístupňovým nízkotlakým a sedmistupňovým vysokotlakým kompresorem. Výkon řídí počítač, který reaguje na výšku či momentální hmotnost letounu. Součástí je i pomocná energetická jednotka, která při nefunkčním motoru, díky níž může být letoun v provozu ještě deset minut.