Závada byla zjištěna v roce 1993, kdy při přehlídce nad Stockholmem jeden z pilotů musel letadlo v nouzi narychlo opustit. Při katapultáži nefungovalo zařízení, jež má přitlačit pilotovy ruce k tělu ve chvíli, kdy ve vysoké rychlosti opouští kabinu. Zařízení nefungovalo ani o dvanáct let později, když v roce 2005 havaroval jiný gripen nedaleko města Karlskrona.

Odborníci zvláštní vyšetřovací komise byli podle Švédského rozhlasu po druhém případu velmi kritičtí k tomu, jak si výrobce počínal při odstraňování závady. Podle komise firma Saab pro nápravu nepodnikla prakticky nic.

Kromě uvedeného zařízení se prý zpráva vyšetřovací komise kriticky zmiňuje i o dalších nedostatcích, které však Švédský rozhlas neupřesnil. Žádný z nich však nepatřil k příčinám havárie.

V kabině je namontováno vystřelovací sedadlo firmy Martin Baker, která patří ke špičce v oboru. Její produkty využívá většina západních výrobců bojových letadel.

Deník Dagens Nyheter ve svém úterním internetovém vydání cituje mluvčího Saab Petera Larssona, podle něhož se firma ke kritice vyjádří v nejbližších hodinách. "Práce na odstraňování chyb probíhá a kritizované chyby se již v nově vyrobených strojích nevyskytují," uvedl Larsson.

Z dostupných údajů není jasné, zda se popisované problémy týkají i gripenů, které má od dubna 2005 v pronájmu česká armáda.