"Co jsme předpověděli, to se také stalo. Obchodníci přišli s masivními slevami," potvrdil včera mluvčí Spolkového svazu na ochranu spotřebitelů Christian Fronczak.

Například největší německý prodejce spotřební elektroniky MediaMarkt včera lákal zákazníky na ceny snížené až o jednu pětinu. Koncern Metro, který provozuje obchodní domy Kaufhof, zase ohlásil slevy u sezónního zboží o 50 procent, podobně jako jeho konkurent Karstadt.

Ve Wiesbadenu se na 500 obchodníků, majitelů restaurací a řemeslníků dohodlo, že budou svým zákazníkům i nadále účtovat jen 16procentní DPH. Tříprocentní daňový "rabat" ale nedostanou v hotovosti, nýbrž ve formě bonusových bodů, které si pak mohou proměnit v nějakou prémii.

Některé obchodní řetězce zašly až tak daleko - například prodejce textilu C&A, že zvýšenou DPH nebudou do konečné ceny vůbec přenášet.

Maminky chtěly houfně rodit až po Silvestru

Klidní mohli němečtí zákazníci zůstat i co se týče potravin. Na ně se totiž i nadále vztahuje jen snížená, jen sedmiprocentní DPH. Zatěžuje také knihy a noviny, květiny, krmivo pro zvířata či jízdné ve veřejné hromadné dopravě. Žádné změny se neprojevily ani u nájemného, honorářů pro lékaře či poštovného, kde se neplatí žádná DPH.

Zatímco úpravu DPH očekávali Němci s jistými obavami, řada z nich čekala natěšeně na příchod vládního opatření na podporu porodnosti. Zákon přijatý v září parlamentem totiž stanoví rodičům na mateřské dovolené dvě třetiny jejich čisté mzdy po dobu jednoho roku, až do výše 1800 eur (49 500 Kč). Dosud se vyplácela částka jen 300 eur po dobu dvou let.

Mnohé rodičky, kterým se měl narodit potomek na přelomu roku, si proto přály, aby dítě přišlo na svět až po Silvestru. V opačném případě by rodina na štědrou státní podporu neměla nárok.