Hlavní obsah

Panamský průplav se po 100 letech provozu rozšíří

Panamský průplav, který funguje bezmála už sto let, se v pondělí začne rozšiřovat. Průplavem mezi Atlantikem a Tichým oceánem tak bude moci jezdit více lodí. Rozšíření by mělo Panamu podle rozpočtu přijít na 5,25 miliardy dolarů (asi 106 miliard Kč).

Panamský průplav se po 100 letech provozu rozšíří

Více lodí zajistí Panamě větší příjmy z poplatků. Loni Panama získala na poplatcích za průjezd asi 1,4 miliardy dolarů.

Práce mají být dokončeny v roce 2014, což je sté výročí otevření průplavu.

Přes Panamský průplav proudí zhruba čtyři procenta celosvětového obchodu, což z této vodní cesty činí páteř světové dopravní sítě. Přes větší Suezský průplav, který spojuje Středozemní moře s Rudým (a tedy Atlantický oceán a Indickým), se každoročně přepraví asi osm procent zboží.

Šířka průplavu je základním kritériem, které rozhoduje o tom, jaké lodě mohou vodní cestu použít. Podle toho se také vyrábějí tankery typu Suezmax nebo Panamax. Po rozšíření Panamského průplavu se objeví tankery označované jako Pospanamax, které pojmou více ropy a dalšího zboží.

Plán na rozšíření Panamského průplavu. Kliknutím na obrázek ho zvětšíte. Graf: ČTK

Francouzská myšlenka inspirovaná Suezem

Původní nápad na vytvoření průplavu v Panamské šíji se zrodil v hlavě Francouze Ferdinanda Lessepse v roce 1879, který měl již za sebou úspěšný projekt Suezského průplavu.

Dva roky nato Francouzi začali se stavbou. Na místo se sjely tisíce dělníků z celého světa. Lákaly je obrovské výdělky.

Roku 1889 však Francouzi museli přestat, neboť bylo nad jejich síly vypořádat se s náročnou prací v tropickém prostředí, kterou navíc znepříjemňovaly nemoci (žlutá zimnice a malárie) přenášené komáry, jedovatí hadi a také časté výbuchy plynu. Dalším problémem byly časté sesuvy půdy v období dešťů. Lessepsova společnost zkrachovala a pokus skončil. Stál život 20 000 lidí.

Do hry vstupují USA

K projektu se v roce 1904 vrátily USA. Nejdříve Američané vymýtili nemoci a pak pod vedením Johna Stevense, který měl již za sebou projekt železnice přes Skalisté hory, pokračovali na stavbě tam, kde Francouzi přestali. Využívali u jejich stroje.

Američané sestavili systém zdymatel. Cesta tak ve skutečnosti vypadá tak, že od hladiny oceánu se loď zdymadly postupně zvedá, protože kanál "vede do kopce". Uprostřed je jezero a poté cesta zase pomocí zdymadel "klesá". Převýšení je 26 metrů.

Projekt byl dokončen pod vedením George Goethalse, Nejtěžší práce probíhaly na překopu Gulebra Cut. Právě v tomto místě se také v roce 1915 sesunula půda a provoz průplavem musel být poprvé a naposledy v historii přerušen.

V květnu 1913 se bagry z obou stran průplavu potkaly a o 11 dní později byla stavba hotová. Práce si vyžádaly dalších 5500 životů.

Průplavem nyní ročně projede asi 13 000 lodí. Jeho součástí je i šest zdymadel. Foto: Profimedia.cz

Slavnostní otevření se konalo 15. srpna 1914, ale plně se začal průplav využívat až ve 20. letech.

Místo původní souše vzniklo na nejužším místě kontinentu na řece Chagres kromě průplavu i jezero Gatun. Na straně Tichého oceánu odbavení lodí zajišťuje přístav Balboa, na straně Atlantiku přístav Christobal.

Panamský průplav

:: délka: 81,6 km

:: nejužší místo: 150 m

:: nejširší místo: 305 m

:: počet zdymadel: 6

:: vybudován v letech: 1880-1914 (v letech 1880-1889 jej stavěli Francouzi, v letech 1901-1914 Američané.) Při stavbě zemřely na tropické nemoci desetitisíce lidí.

:: počet zaměstnanců: 7500

:: ročně tudy propluje asi 13 500 lodí

:: v roce 2000 přešel kanál z rukou USA do správy Panamy

Výstavbu Panamského průplavu zajistily Spojené státy a američtí vojáci v této oblasti působili celé 20. století. Průplavové pásmo Američané předali Panamě až v roce 1999.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků