Hlavní obsah

Boj o 53 miliard od armády se komplikuje, výrobce vozidla Puma to ale nevzdává

Právo, Oldřich Danda

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mnichov

Na severozápadní periferii bavorské metropole už 180 let leží areál jednoho z největších německých zbrojařů Krauss-Maffei Wegmann (KMW). Vyrábí tu hlavně pro německou armádu tanky Leopard nebo obrněnce Boxer, ale také společně s dalším německým zbrojařem Rheinmetall ve společném projektu PSM bojové vozidlo Puma.

BEZ KOMENTÁŘE: Boj o 53 miliard se komplikuje, výrobce vozidla Puma to ale nevzdáváVideo: Oldřich Danda, Právo

 
Článek

To by chtěli němečtí zbrojaři prodat i české armádě, která chce 210 obrněnců a je ochotná za ně dát až 53 miliard korun. O největší českou vojenskou zakázku usilují čtyři výrobci.

Jenže němečtí výrobci z PSM tahají ze všech uchazečů za nejkratší kus provazu. Nesplňují totiž dvě základní podmínky, které si české ministerstvo obrany zadalo. Do pumy se vejde jen devět vojáků a ne 11, jak chce česká armáda, a má automaticky řízenou věž. Čeští vojáci ale chtějí věž pro posádku.

Foto: Oldřich Danda, Právo

Obrněnec Puma, které chce německé konsorcium PSM prodat české armádě, na cvičném koridoru v Mnichově.

Přesto se Němci nevzdávají. „Samozřejmě že plánujeme poslat českému ministerstvu nabídku, stále přemýšlíme o konfiguraci, v jaké budeme vozidlo Puma nabízet, ale naše rozhodnutí není ještě finalizováno, a proto nebudu komentovat detaily,“ řekl Právu obchodní ředitel PSM Mathias Kraus. Podle něj by jejich nabídku česká armáda měla zvážit, protože puma je považována za nejbezpečnější BVP na světě. Vozidlo je chráněné hlavně v přední části proti tankovým střelám a díky speciální dvojité podlaze odolá i velkým protitankovým minám.

„Také dálkově řízená věž je mnohem bezpečnější než posádková věž, protože je nad pancířem, a v případě, že je odstřelena, se nedostane výbuch dovnitř k posádce,“ poznamenal Kraus. Obrněnce Puma používá zatím jen Bundeswehr, který si objednal 350 kusů zatím v jedné verzi.

Podle českého zástupce KMW Milana Váni a bývalého vojáka by pro každou armádu měla být na prvním místě hlavně ochrana vojáků. „V mírovém stavu trvá výroba jednoho BVP tři měsíce, ale vycvičit posádku vyžaduje roky práce,“ poznamenal Váňa.

Námitky na diskriminaci

Česká armáda zatím příliš nevysvětlila, proč preferuje věž pro posádku. Argumentuje hlavně tím, že australská armáda, která si už několik let vybírá nová BVP, se také nakonec přiklonila k posádkové věži a z finále pumu vyřadila.

Němcům se ale nelíbí, že ještě přede dvěma lety, když česká armáda ve vojenském prostoru Libavá zkoušela vozidla všech výrobců, ani nenaznačovala, že by měla problém s automatickou věží a s velikostí vozu.

PSM proto na české ministerstvo poslalo několik námitek a dotazů. Kraus dotaz Práva, proč poslali námitku a co od toho očekávají, nechtěl komentovat. Podle informací Práva si stěžují na krátké lhůty na dodání nabídky a funkčního vzorku a také na diskriminaci.

Foto: Právo

Bojové vozidlo Puma

Ministerstvo už některé dotazy zodpovědělo. „Můžeme obecně říci, že jeden z uchazečů využil práva na námitky. Některé jsme už vypořádali a transparentně se vším seznámíme i další firmy,“ řekl Právu mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek.

Dalším požadavkem české obrany je přenést více než 40 procent výroby do Česka a hlavně do státního podniku VOP CZ v Novém Jičíně. S tím němečtí zbrojaři podle svých slov nemají problém a mají s transferem své technologie několik zkušeností.

„Například Řecko nakoupilo 170 našich tanků Leopard 2A6 a 140 z nich se montovalo v řeckém státním podniku,“ řekl obchodní manažer KMW Thomas Fritszch. Také v případě Česka počítají, že by část výroby přenesli do VOP CZ, který by měl na starosti i veškerý pozáruční servis.

Podle Fritszche by se české firmy podílely i na vývoji všech sedmi variant, které česká armáda požaduje. Věří, že české firmy by to dobře zvládly. „Schopnosti českých strojírenských firem jsou na mnohem vyšší úrovni než například v Řecku,“ poznamenal Fritszch.

Kromě konsorcia PSM české ministerstvo do tendru přizvalo španělskou odnož amerického gigantu General Dynamics s vozem Ascod, švédsko-britský podnik BAE Systems s obrněncem CV-90 a ještě samostatně Rheinmetall, ten nabízí svou novinku Lynx.

Reklama

Výběr článků

Načítám