Ačkoliv se Erdogana nepodařilo zajmout ve městě Marmaris, kdy opustil hotel jen pár minut před tím, než se z vrtulníků spustilo 25členné komando, byl jeho život dál v nebezpečí.

KOMENTÁŘE DNE:

Zeman versus ne-Zeman - Předvolební prezidentské klání předjímá Jiří Pehe. Čtěte zde>>

Poté, co odvysílal prostřednictvím CNN Türk své poselství, v němž vyzval lid, aby vyšel do ulic a zastavil pučisty, jel z Marmarisu do Dalamanu. Tam nasedl do vládního bizjetu Gulfstream IV s imatrikulační značkou TC-ATA a letěl do Istanbulu.

Velitel posádky v Dalamanu připravoval odlet prezidenta v naprostém utajení. Na ranveji dokonce vypnul světla, aby nemohla přistávat jiná letadla.

Ve vzduchu však byly stíhačky F-16 pučistů, které byly aktivní u Ankary a u Istanbulu. Gulfstream proto neletěl přímo do Istanbulu. Musel načas změnit směr letu do Izmiru a 1,5 hodiny kroužil nad severozápadním regionem Bandirma.

Jedna ze stíhaček kroužící nad Bosporem vládní stroj podle listu Yeni Şafak zaznamenala a zamířila k němu, jenomže jí docházelo palivo, nedostala se na dostřel a musela se vrátit. Gulfstream s Erdoganem proto mohl brzo ráno přistát na Atatürkově letišti.

Pravděpodobná trasa Erdoganova Gulfstreamu IV

Zpráva o tom, že Erdoganův stroj byl v hledáčku stíhaček, se objevila už dříve. „Nejméně dvě F-16 obtěžovaly Erdoganovo letadlo, když bylo ve vzduchu na cestě do Istanbulu. Zamkly na radarech jeho letadlo a další dvě F-16, které ho doprovázely,“ řekl Reuters tři dny po nepovedeném puči nejmenovaný bývalý armádní příslušník, který byl seznámen s okolnostmi události. [celá zpráva]

„Zůstává tajemstvím, proč nestříleli,“ dodal.

Vysoký turecký představitel už 18. července potvrdil, že vládní letoun s Erdoganem byl obtěžován dvěma stíhačkami pučistů.

Yeni Şafak nic o doprovodu stíhaček pro Gulfstream IV nepsal.