„Celkové vyznění (propagandistických materiálů, pozn. red.) je spíš než na válku a brutalitu laděno na milosrdenství, sebeobětování a utopismus,“ vysvětlil BBC hlavní autor studie Charlie Winter.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Během jediného měsíce propagandistický aparát IS publikoval na 900 různých zpráv, direktiv, videí a audionahrávek, přičemž 469 z nich se věnovalo právě civilnímu životu ve městech ovládaných Islámským státem.

Rekultivace měst i volný čas

Pod tím si lze představit například snímky omítání budov v Mosulu, distribuci novin v irácké Fallúdži či opravu chodníku v Talafáru.

Na dalších záběrech zase džihádistická propaganda ukazuje opravu telefonního vedení či konfiskaci a likvidaci cigaret (IS kouření zakazuje).

Děti se klouzají v Tabce

Děti na nafukovací skluzavce ve městě Tabqa

Rodiny v zábavním parku

Rodiny v zábavním parku

Propaganda ukazuje také „bezstarostné trávení volného času” – snímky z parků plných dětí, plaveckých bazénů nebo hostiny na konci svátečních dní muslimského ramadánu.

Proklamovaná sociální spravedlnost

Islámský stát neopomíjí ani ideologické hodnoty. Ve svých publikacích – například magazínu Dábiq, jednom z nejvýznamnějších časopisů IS – slibuje nastolení sociální spravedlnosti, náboženskou „čistotu” nové společnosti či trvalou expanzi chalífátu.

Každodenní život ve městě Rakka, které je de facto hlavním městem Islámského státu.

Oslavy ve městě Rakka, které je de facto hlavním městem Islámského státu.

FOTO: ČTK/AP

Pokud jde o efektivní fungování státu, zdůrazňují džihádisté především možnost vlastnit a spravovat zemědělskou půdu, stejně jako možnost svobodně obchodovat s produkty vlastního hospodářství.

Sofistikovaná práce s webem

Propagandu IS se i přes snahu řady zemí blokovat jeho komunikační možnosti – především účty na sociálních sítích a dalších on-line kanálech – daří po webu celkem bez problému šířit.

Uživatelů, kteří jim pomáhají, je totiž příliš mnoho a neustále mění svou virtuální identitu.

Celkem Islámský stát využívá okolo 40 hlavních mediálních kanálů. Většina z nich je v arabštině, mnoho materiálů je ale překládáno do angličtiny a dalších světových jazyků tak, aby oslovily i publikum na Západě a na dalších částech planety.

„Tím, že islamisté ukazují zdánlivě veškeré aspekty života v Islámském státě od způsobu nošení hidžábu přes mučednictví až po pěstování melounů, jsou schopni vyvolat a rozvíjet dojem fungujícího státního aparátu,“ shrnuje autor zmiňované studie Charlie Winter.