Článek
"Stažení je přirozenou součástí války. A odsun z Afghánistánu je jednou z největších výzev v dějinách vojenských transportních operací, pokud jde o rozsah a složitost," odpověděl generál na dotaz AFP.
Upřesnil, že v Afghánistánu je nyní v terénu kolem 100 000 kontejnerů a 25 000 vozidel americké armády. Před rokem, kdy stahování začalo, tam byl podle něj dvojnásobný počet vozidel. Většina těchto věcí, s výjimkou části přenechávané afghánským bezpečnostním silám, má zemi opustit do konce roku 2014. To je lhůta pro návrat vojáků a materiálu mezinárodních jednotek ISAF, které tvoří armády NATO a kterým velí Spojené státy.
V lednu loňského roku činil odhad hodnoty veškerého amerického vybavení v Afghánistánu více než 30 miliard dolarů. Předpokládané náklady stahování ve výši pět až šest miliard dolarů jsou podle Shapira neustále aktualizovány.
Problémem odsunu z Afghánistánu je, že tato země nemá přístup k moři. Dlouhou dobu byla většina materiálu Severoatlantické aliance přepravována přes pákistánský přístav Karáčí, odkud ji převážely kamiony až do Afghánistánu. Tato cesta - v posledních letech nebezpečná kvůli útokům bojovníků Talibanu na obou stranách afghánsko-pákistánské hranice - byla na čas uzavřena kvůli diplomatické roztržce mezi Washingtonem a Islámábádem. Od letošního února je ale opět otevřená.
"Naším cílem je co nejvíce ji (tuto cestu) využít. Ale v zájmu zdárného stažení využijeme všechno, co bude k dispozici - ve vzduchu, na zemi, na moři. Pro každý materiál je přijímáno odpovídající rozhodnutí na základě zvážení faktorů, jako je cena, rychlost a bezpečnost," zdůraznil generál.