"Vypadá to, že Čína se dostala k dokumentaci Mikojanova projektu," uvedl nejmenovaný ruský zdroj.

Někteří ruští odborníci podle Reuters tvrdí, že čínský J-20 obsahuje komponenty ruské stíhačky Mikojan 1.44, kterou Rusové začali vyvíjet před 25 lety. Vývoj ale byl přerušen, ruská armáda dala přednost projektu Suchoje T-50, který se tento týden představil veřejnosti na aerosalónu MAKS u Moskvy. [celá zpráva]

Podle nezávislého analytika Adila Mukašova Číňané v Moskvě příslušné know-how nakoupili. "Koupili za peníze technologické části, a to včetně celé zádi," řekl Mukašov.

Suchoj T-50 na leteckém dni u Moskvy

Suchoj T-50 na leteckém dni u Moskvy

FOTO: Sergei Karpuchin, Reuters

Čínské ministerstvo obrany odmítlo spekulace komentovat, podle ruské státní firmy UAC, jejíž součástí je Mikojanova konstrukční kancelář, k žádnému transferu technologie do Číny nedošlo. Vyloučit to ale nelze. Vtahy mezi ruskými konstrukčními kancelářemi a čínskými podniky jsou dlouhodobé. Platí to zejména u Mikojanovy kanceláře, protože Čína v licenci vyráběla většinu jeho strojů od MiGu-15 výše. Šenjang -11 je derivátem ruského Suchoje Su-27. Lehčí Čchengu (Chendgu) J-10 je zase odvozen z izraelského stroje IAI Lavi , který vycházel z raných verzí F-16.

Navíc v Rusku MiG opakovaně prohrává se Suchoji. Lehké MiGy-29 byly zastíněny Suchoji Su-27 a jejich deriváty a zatím není ani moc úspěšná snaha Mikojana je modernizovat. Na druhou stranu je možné, že Rusko bude kromě T-50 potřebovat ještě lehčí stroj, kde by MiG mohl uspět jak kvůli svým zkušenostem s frontovými letouny, tak kvůli vytíženosti Suchoje jinými projekty.

Podobnost není náhodná

Už dříve bylo uvedeno, že čínský letoun nápadně připomíná jiné projekty letadel páté generace. Přední částí trupu J-20 silně připomíná americký F-22 Raptor, zadní pak technologický demonstrátor ruské kanceláře MiG 1.44. Například nasávací otvory motoru uzpůsobené pro cestovní let nadzvukovou rychlostí bez přídavného spalování (supercruise) se podobají těm, které jsou na stoji F-35 Lightning II. [celá zpráva]

Jde ovšem jen o podobnost, ne o čistou kopii, a to ani v případě zadní části J-20, kde nejsou pod motory ploutve jako u MiGu 1.44.

Stroje páté generace si jsou obecně dost podobné, Suchoji T-50 se přezdívá v Rusku „raptorskij“, protože připomíná stroj F-22.

Americké stíhací letouny F-22 Raptor nad Okinawou

Americké stíhací letouny F-22 Raptor nad Okinawou

FOTO: Yuriko Nakao, Reuters

Vyplývá to z požadavků na tyto letouny a ze zákonitostí aerodynamiky. Pokud mají stroje dva motory, je tvar trupu i napojení křídel dáno, má-li letoun být obratný a současně obtížně zjistitelný radary. Kvůli tomu je také veškerá výzbroj uložena v trupu.