Hlavní obsah

Idea společného letounu pro letectvo a námořnictvo se neosvědčila, následovník F-35 nebude

– Washington

Americké letectvo a námořnictvo nebudou spolupracovat při vývoji budoucí náhrady právě zaváděných bojových letounů páté generace F-35 Lightning II. Uvedla to začátkem května vysoká představitelka námořnictva Anjanette Knappenbergerová. Ukázalo se, že verze pro letectvo a námořnictvo jsou tak odlišné, že mají jen 20 procent shodných částí.

Foto: Lockheed Martin

Nová stíhačka F-35

Článek

„Nepředvídám, že by se přesně opakovalo řešení v podobě jednoho typu jako u F-35,“ řekla Knappenbergerová, která je tajemnicí námořnictva pro bojové systémy.

Sdílení stejných systémů a platforem neodmítla jako takové, vidí v něm velké možnosti, ne však u letadel.

Když se v 90. letech minulého století začal vyvíjel společný bojový letoun pro námořnictvo, letectvo a námořní pěchotu JSF, jehož výsledkem je Lockheed Martin F-35 Lightning II, očekávalo se, že budou jednotlivé verze sdílet 70 procent dílů. Sdílejí jich však jen 20 procent, uvedl generál letectva Christopher Bogdan.

Důvodem jsou rozdílné požadavky na stroje – jednou musejí být schopné startovat z palub letadlových lodí, podruhé jsou požadovány kolmo startující stroje.

Foto: Lockheed Martin

F-35B na palubě letadlové lodi

Bogdan ohledně podobných společných programů při vývoji bojového letadla šesté generace řekl: „Neříkám, že jsou špatné, neříkám ani, že jsou dobré, ale říkám, že jsou složité.“

Podle něj by v případě společného typu byly nutné mnohem větší kompromisy, než jsou u tří verzí F-35 z programu JFS, který vyšel na 400 miliard dolarů.

Foto: Lockheed Martin

F-35B startuje z letadlové lodi

F-35 nakonec byl dotažen do konce. Nedopadl jako společný útočný a záchytný stíhací letoun pro námořnictvo a letectvo F-111, od něhož nakonec námořnictvo na konci šedesátých let odstoupilo a využilo ho jen letectvo, protože se požadavky obou složek nepodařilo sladit a námořní verze byla moc těžká.

Jediným typem, který se prosadil v letectvu, námořnictvu i u námořní pěchoty, byl legendární McDonnell F-4 Phantom.

Foto: John Drew Archive, Novinky

F-4B Phantom v letu

Knappenbergerová ale zdůraznila, že je možná spolupráce letectva a námořnictva při vývoji bezpilotních wingmanů, tedy bezpilotních letadel, která by doprovázela pilotované stroje.

Letectvo už v březnu uskutečnilo první let bezpilotního stroje XQ-58A Valkyrie, který by měl být na misích schopen doprovázet pilotované stroje a přitom by měl stát jen zlomek ceny.

Námořnictvo zkoumá podobný systém, uvedla Knappenbergerová. Už využívá kombinaci vrtulníků MH-60 Seahawk s drony Fire Scout a plánuje, že by protiponorkový letoun P-8 Poseidon doprovázely bezpilotní letouny MQ-5C Triton s dlouhým doletem.

Reklama

Výběr článků

Načítám