Hlavní obsah

Kampaň před americkými volbami je plná osobních útoků

– NEW YORK
Právo, Jiří Roškot (New York)

Negativní politická inzerce je tradičním folklórem amerických volebních kampaní, což ovšem řadu Američanů nepřestává deptat a hluboce znechucovat. "Co si o nás lidé ve světě pomyslí?" zeptala se v anonymní anketě televize C-Span divačka z Kentucky.

Článek

"Jsem pro. Kdybychom slyšeli jen pozitivní věci, tak se o kandidátech nic nedozvíme," oponoval divák z Michiganu. "Je to někdy hnus, ale funguje to," konstatoval reportér Ryan Lizz z listu New Republic.

"Deborah Pryceová osmkrát hlasovala pro zvýšení svého poslaneckého platu, ale byla proti zvýšení minimální mzdy," uvádí například televizní inzerce o čtvrté nejvýše postavené republikánce ve Sněmovně reprezentantů z Ohia.

Někdy jde vysloveně o rány pod pás. Za čuňárnu označil republikánský šot demokrat a Afroameričan Harold Ford z Tennessee, kde má na dosah senátorské křeslo: běloška s obnaženými rameny do kamery tvrdí, že ho poznala v Playboy klubu a posílá mu vzkaz: "Zavolej mi..."

Výmluvný je na druhé straně sestřih z řady Bushových projevů k Iráku, respektive rychlý sled jeho slov "je třeba držet kurz", na které bez komentáře navazují výroky členů jeho týmu z posledních dní, v nichž Bush naopak začal zdůrazňovat potřebu pružného přístupu: "Nikdy nešlo o to držet kurz," říkají.

Vynalézavost, jízlivost a tvrdost výpadů by vydaly na celovečerní pořad. Přesto znalci této "disciplíny" očekávají, že v posledním týdnu před volbami kanonáda demokratů ztichne. Volby jako obvykle rozhodnou nezávislí voliči, kteří tentokrát tíhnou k nim, a stranické špičkování jim už jde na nervy.

Reklama

Výběr článků

Načítám