Hlavní obsah

Boeing se vyhýbal odstranění závady u letadel 737 MAX

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Seattle

Boeing už v roce 2017 zjistil, že v kabině letounu 737 MAX-8 nefunguje výstražný signál, který upozorňuje na odlišné údaje ze dvou snímačů úhlu náběhu (AOA). Tento problém však nehodlal opravit dříve než v roce 2020. Plyne to z pátečního sdělení představitelů Kongresu, uvedl list The Seattle Times. Funkční výstražné světlo by přitom podle expertů mohlo zabránit přinejmenším březnové havárii Boeingu 737 MAX-8 Ethiopian Airlines.

Foto: Lindsey Wasson, Reuters

Rozpracované Boeingy 737 MAX-8 v továrně v Rentonu

Článek

Boeing věděl o problému už před dvěma lety, ale neřešil ho a dodával stroje poslední čtvrté generace MAX bez toho, aby výstražné světlo fungovalo. Americký úřad pro letectví (FAA) informoval o závadě až poté, co se v loni v říjnu zřítil první Boeing 737 MAX-8 v Indonésii.

Ani poté však Boeing nemínil problém rychle řešit. Představitelé kongresového výboru pro dopravu, kteří vyšetřují dvě smrtelné havárie poslední verze 737 MAX, uvedli, že dostali informaci, že Boeing plánoval úpravu až na rok 2020.

„Důležitou součásti vyšetřování komise je zjistit, co Boeing věděl, od kdy to věděl a koho informoval,“ řekl člen výboru Rick Larsen, který vede podvýbor pro letectví.

„Mám otázky ohledně rozhodnutí nepovažovat varování před rozdílnými údaji AOA za kritické z hlediska bezpečnosti a jsem znepokojen, že Boeingu trvalo tak dlouho informovat o nefungujícím zařízení FAA a své zákazníky,“ dodal kongresman.

Boeing dospěl k závěru, že nefungující výstražná kontrolka nemá vliv na operační bezpečnost.

Funkce varovného signálu

Varovné světlo, které je standardem ve verzi MAX a je o něm zmínka i v manuálu pro piloty, se má rozsvítit v případě, že každý ze dvou senzorů úhlu náběhu AOA poskytuje různé údaje. V době obou havárií tato výstraha nefungovala. Varování bylo jen u strojů dovybavených speciálním indikátorem navíc, což nebyl případ letadel společností Lion Air a Ethiopian Airlines.

Je otázkou, zda by jeho rozsvícení zabránilo oběma katastrofám, protože piloti společnosti Lion Air nevěděli kvůli zjednodušenému manuálu, jak funguje automatický systém vyrovnání letu MCAS, který sklápí nos letadla dolů, pokud je příliš zvednutý. Etiopští piloti však byli po havárii stroje Lion Air z konce října loňského roku, při které zemřelo všech 189 lidí na palubě, seznámeni s funkcí systému MCAS a s tím, jak problém v případě potřeby eliminovat. Protože však kontrolka nesvítila, nevěděli, že se neshodují údaje z obou snímačů AOA.

Problémem bylo i to, že MCAS využíval pro korekci úhlu náběhu jen údaje z jednoho ze snímačů, v obou případech naneštěstí z toho, který nefungoval.

Při pádu etiopského letounu 10. března zemřelo 157 lidí.

Pilot a autor technické příručky pro Boeing 737 Chris Brady řekl stanici BBC: „Jsem si celkem jistý, že by letadlo Ethiopian Airlines asi nehavarovalo, kdyby mělo varování před nesouhlasnými údaji AOA.“

Boeing ještě před měsícem uváděl v prohlášení, že se „o varování jako o bezpečnostním opatření neuvažovalo a že nebylo nutné pro bezpečný provoz letadla“. Ředitel Boeingu Dennis Muilenburg už přiznal, že firma udělala fatální chybu.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám