Podle analýzy španělskojazyčné televize porušil letoun Avro RJ85 během letošního roku bezpečnostní předpisy nejméně při osmi letech. Kromě osudové cesty z bolivijského Santa Cruz do kolumbijského Medellínu letěl na stejné trase o délce 2960 kilometrů ještě třikrát, přičemž na konci října přepravoval kolumbijské fotbalové mužstvo Atlético Nacional. Další lety absolvoval na o něco kratších trasách, ale také na hranici doletu.

Záchranář v troskách letounu

Záchranář v troskách letounu

FOTO: ČTK/AP

Dolet tohoto stroje podle technických údajů činí s plnou nádrží asi 3000 kilometrů. Při maximálním zatížení, tedy když je plně obsazen cestujícími a má plný nákladní prostor, je dolet o několik set kilometrů kratší. Podle bezpečnostních pravidel by měla mít letadla palivovou rezervu nejméně na 45 minut nad plánovanou trasu letu.

„Z těchto údajů vyplývá, že systematicky docházelo k porušování pravidel při takřka všech letech... Společnost byla zvyklá tento letoun vypravovat na hranici výdrže paliva,” řekl televizi pilot a expert na bezpečnost v letecké dopravě Esteban Saltos. Vlastníkem havarovaného letadla byla společnost LaMia.

Majitel i dispečerka utekli

Policie už tento týden v souvislosti s vyšetřováním případu zadržela šéfa letecké společnosti a dva zaměstnance. Pátrá i po majiteli aerolinek, který se podle médií patrně skrývá na neznámém místě. Policisté chtějí vyslechnout i leteckou dispečerku Celii Castedovou, která sice posádku na nedostatek paliva upozornila, avšak v odletu nezabránila. Krátce po nehodě však dispečerka prchla za bolivijské hranice a úřady tento týden vyzvaly sousední Brazílii k jejímu vyhoštění.