Hlavní obsah

Pilot stíhačky omdlel, zachránil ho protikolizní systém

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Tucson

Sofistikovaný protikolizní systém Auto GCAS, který zabránil střetu letadla se zemí, zachránil na konci roku 2014 život pilotovi, který prodělával výcvik na americké stíhačce F-16. Při nácviku manévrů ve vysokém přetížení upadl do bezvědomí a stroj se řítil zemi. Systém ale automaticky let vybral. V úterý případ zveřejnila Arizonská národní garda.

Foto: Lockheed Martin

Lockheed F-16 amerického letectva

Článek

Zahraniční pilot, jehož národnost nebyla zveřejněna, se účastnil výcviku na jihozápadě USA. Nacvičoval s instruktorem letícím v druhém stroji F-16 základní bojové obraty. Po startu ale pilot ztratil vědomí při přetížení, které dosáhlo 8,3g. Neřízená stíhačka zamířila ve výšce 5100 metrů k zemi. Po dvaadvaceti sekundách letěla nadzvukovou rychlostí pod úhlem 50 ° k zemi.

Když stroj s pilotem v zácviku dosáhl výšky 3700 metrů - to už letěl rychlostí 1087 km/h - vyzval ho instruktor: „Dvojko, srovnej.“ Pilot druhé stíhačky však nereagoval, o dvě sekundy později už letěla jeho F-16 se zapnutým přídavným spalováním střemhlav pod úhlem 55° rychlostí 1135 km/h a klesla do výšky 3300 m. Instruktor opět vyzval žáka, aby stroj srovnal a začal stoupat, ale student nezareagoval ani na třetí výzvu.

Pak - ve výšce 2600 metrů v rychlosti 1200 km/hodinu - zasáhl systém Auto GCAS. Při vyrovnávání letu se žák probral, chopil se kniplu a přitáhl, takže přetížení stouplo z 5 na 9,1 g a stroj se stabilizoval ve výšce 1300 metrů. Zemi se přiblížil na pouhých 900 metrů.

Systém Auto GCSA, zabraňující střetu se zemí, vyvíjela třicet let společnost Lockheed vyrábějící stroje F-16 ve spolupráci s agenturou NASA a Výzkumnou laboratoří vzdušných sil. Do letadel F-16 výrobních bloků 40 a 50 se systém implementuje od září 2014 v rámci upgrade softwaru.

Systém automaticky extrapoluje trajektorii letu. Pokud by při ní mělo dojít ke střetu se zemí, autopilot provede korekci letu, při které přetížení nepřekročí 5 g.

Systém byl do armádních letounů zaveden v rámci snahy snížit počet kolizí se zemí o 90 procent, se kterou přišlo letectvo v roce 2010.

Reklama

Výběr článků

Načítám