Nezávislý logistický informační systém (ALIS) letadel F-35 ministerstvo obrany popsalo jako mozek bojového letounu páté generace. Má na starosti údržbu a kontrolu provozuschopnosti všech letadel, ale také plánování misí. Informace přebírá a předává strojům i za letu.

Podle zprávy Vládního úřadu pro odpovědnost (GAO) ze 14. dubna jeho selhání „může uzemnit celou flotilu“, protože systém nemá zálohu. K uzemnění by mohlo dojít, pokud by hlavní server vypadl.

„Představitelé programu (vývoje F-35) uvedli, že pokud nebude ALIS plně funkční, F-35 nebudou moci být používány tak často, jak se plánovalo.“

Systém ALIS je považován za jeden z klíčových prvků stroje páté generace, i když není přímo v letounu, ale běží na zemi. Stroj může operovat i bez něj, jenomže F-35 mají být ve službě přes půl století. Právě pro dlouhodobé udržení ve službě je systém ALIS zajišťující údržbu tak důležitý.

Až 100 miliard dolarů

Zpráva také vyjádřila obavy, že systém nebyl dostatečně testován ve chvíli, kdy letectvo USAF uvedlo, že letadla budou bojeschopná v říjnu letošního roku. Námořnictvo má mít stroje ve službě v roce 2018, podle úřadu GAO však není jasné, zda tento software bude funkční v roce 2019, kdy mají být letouny naplno sériově vyráběné.

Zpoždění funkčnosti ALIS může podle zprávy GAO přijít na dodatečných nákladech na 20 a 100 miliard dolarů.

Za 2457 letadel se přitom má zaplatit celkem 400 miliard dolarů. Celý vývoj provázejí problémy, které zařazování strojů F-35 výrazně pozdržely. Problémů nebyly desítky, ale stovky a zvyšovaly cenu strojů.