První kontrakt v ceně 6,75 miliardy dolarů (zhruba 159 miliard korun) je na dodávky 17 000 vozidel během osmi let. Protože všechny složky amerických ozbrojených sil potřebují vyměnit 55 000 HMMWV, jak zní oficiální označení humvee, může nakonec dosáhnout hodnota kontraktu 30 miliard dolarů.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Protože vozidla humvee, využívaná americkou armádou od roku 1985, jsou nedostatečně pancéřovaná a nepodařilo se nikdy vyřešit ochranu jejich podvozku proti nastraženým náložím, vypsala americká armáda tendr na lehká taktická vozidla, která mají stárnoucí HMMWV nahradit.

Obrněný vůz Humvee

Obrněný vůz humvee

FOTO: archiv Právo

Armáda požadovala odolnost proti nejničivějším typům improvizovaných náloží, mechanickou spolehlivost, snadnou údržbu a kompatibilitu s taktickými vojenskými datovými sítěmi.

Do tendru se kromě Oshkoshe přihlásili ještě výrobce humvee AM General a dvojice společností Lockheed Martin a britské BAE Systems.

Oshkosh JLTV v testech

Oshkosh JLTV (Společné lehké taktické vozidlo) vyhovělo nejlépe taktickým požadavkům. Lépe vzdoruje všem typům nastražených náloží než jeho předchůdce a také je mnohem pohyblivější v terénu a rychlejší než speciální drahá, minám odolná kolová vozidla MRAP s vanovitým tvarem spodní části, která jsou sice takřka nezničitelná, ale těžká.

Oshkosh JLTV

FOTO: Oshkosh Defence

„Je to nejpokročilejší vozidlo, které jsme kdy vyrobili a nejpokročilejší taktické kolové vozidlo, jaké kdy svět spatřil. Má neuvěřitelnou rychlost, pohyblivost a schopnost zapojení se do bojů, přitom nabízí dobrou ochranu,“ uvedl ředitel Oshkoshe Charles Szews.

Prezident divize pro vojenská vozidla Oshkosh Defence generál ve výslužbě John Urias uveřejnil i některá data: „JLTV nabízí možnost přepravy vojáků v náročném terénu rychlostí o 70 procent vyšší, než je současný nejvyšší standard, kterým je Oshkosh M-ATV.“ Ten má maximální rychlost pod omezovačem 105 km, v terénu pak dosahuje cca 65 km/h.

Urias zmínil i ochranu proti náložím: „Naše JLTV prodělalo rozsáhlé testy a prokázalo se, že poskytuje stejnou ochranu jako lehký tank, podvozek má srovnatelnou ochranu s vozidly třídy MRAP a průjezdnost terénem jako buggyna pro závody Baja.“

Poražení mají deset dní na podání protestu.

Akcie Oshkoshe vzrostly

Po zveřejnění výsledku tendrů stouply akcie Oshkoshe o 1,5 procenta na 38,52 dolaru. Po uzavření burzy dokonce na mimoburzovních obchodech o 4,5 procenta.

Pro Oshkosh je to důležitá zakázka, protože minulý rok musel propustit 750 lidí, kvůli omezování výdajů na zbrojení. Nyní plánuje hned přijmout sto lidí a s náběhem výroby pak další. V plném provozu by ročně měla továrna ve Wisconsinu vyrábět tři tisíce JLTV ročně. Dopad to však nebude mít jen na Wisconson. „Máme 300 dodavatelů v 31 státech, které se podílejí na tomto kontraktu,“ uvedl Szews.

Obrněný vůz Oshkosh M-ATV

Obrněný vůz Oshkosh M-ATV

FOTO: Profimedia.cz

Szews je přesvědčen, že nová vozidla, z nichž jedno přijde na 250 000 dolarů, uspějí i u spojenců: „Myslím, že za dva tři roky uvidíme, jak Oshkosh vyrábí JLTV pro zahraniční spojence, ale bude to chvíli trvat, protože napřed musíme splnit požadavky amerického ministerstva obrany.

Oshkosh dodal americké armádě řadu obrněných kolových vozidel, která se osvědčila v Iráku i v Afghánistánu, takže se mu dávala šance na úspěch, i když do oblasti lehčích vozidel pronikl až s typem M-ATV. Oshkosh kromě vojenských vozidel vyrábí i speciální vozidla pro hasiče záchranáře, míchačky na beton a výtahy.