Úspěšný text doplňování paliva za letu se uskutečnil 15. dubna u pobřeží Marylandu. X-47B, označovaný jako Salty Dog 502, načerpal 1400 kg paliva z ráhna tankeru Omega Air KC-707. Potvrdil to šéf testovacího programu Beau Duarte.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Další testy doplňování paliva dronu se mají uskutečnit o víkendu. Tím skončí testy obou experimentálních strojů, které prokázaly ohromující možnosti dronů, když jako první bezpilotní letouny v roce 2013 úspěšně přistály na letadlové lodi. Loni také prodělaly testy letů v noci.

Video

BEZ KOMENTÁŘE: Letouny X-47B na archivních záběrech z července 2013

Stroje přezdívané Salty Dog 501 a 502 postavené v rámci programu UCAS-D by měly skončit v muzeích, i když nelze vyloučit, že budou uloženy na základně vyřazených strojů.

Start bezpilotního letounu X-47B z letadlové lodi USS George Bush

Start bezpilotního letounu X-47B z letadlové lodi USS George Bush

FOTO: US Navy

Přestože vlivný senátor John McCain v dopise vyzval námořnictvo k pokračování testů, manažer programu Duarte řekl, že testy doplňování paliva završilo a nemá cenu v nich pokračovat. Námořnictvo dalo před programem UCAS-D přednost odlišně koncipovanému programu UCLASS a úpravy X-47B pro jeho požadavky by byly příliš nákladné, uvedl pro specializovaný web usni.com.

Žádný stroj splňující požadavky UCLASS, který by měl mít širší použití a možná sloužit i jako bezpilotní číslo vedoucího letounu, ale není blízko k dokončení.

Oba stroje velikosti stíhačky F-18 Hornet s rozpětím 20 metrů a hmotností 20 tun mají vlastnosti stealth, takže jsou obtížně zjistitelné radary. Měly sloužit k dalšímu vývoji bezpilotních letounů s vlastnostmi stealth určených k útokům na pozemní cíle.