Dosud se tomahawky používaly pouze proti nehybným pozemním cílům a jejich dráha letu se programovala předem. Nyní si armáda vyzkoušela možnost zasahovat plující lodě a zadávat data během letu. V druhém případě pak otestovala tzv. ukrácené zadání údajů, při kterém je možné tomahawk použít pro přímou palebnou podporu vyloděné námořní pěchoty.

„Raytheon a US Navy pracují společně na vylepšení tomahawku, (což by mělo) poskytnout válečný prostředek s většími možnostmi na bojišti,“ uvedl viceprezident Raytheonu Mike Jarrett.

Výrobce uvedl, že jde o první krok v dalším zdokonalování tomahawku.

Tomahawk

Střela tomahawk

FOTO: Raytheon

Při prvním testu střela s plochou dráhou letu Tomahawk Block IV, která byla vypálena z torpédoborce USS Kidd letěla po předem naplánované dráze. Během letu ale průzkumné letadlo F/A-18 E Super Hornet poslalo v reálném čase informace o cíli řídícímu středisku JNEW-MMC. To pak předalo data tomahawku, který změnil kurz a zasáhl pohybující se loď.

Tomahawk je tedy nyní možné využívat jako protilodní střelu s dostřelem 1600 kilometrů, což je desetkrát dále než u střel Harpoon.

V raketě námořnictvo využilo nový naváděcí systém.

Odpálení střely Tomahawk z torpédoborce USS Arleigh Burke

Odpálení střely Tomahawk z torpédoborce USS Arleigh Burke

FOTO: Raytheon

Při druhém testu vypálil USS Kidd další Tomahawk Block IV na aktuální žádost vyloděné námořní pěchoty, která potřebovala palebnou podporu. Zasažen byl cíl na ostrově San Nicolas. Doposud tuto přímou palebnou podporu poskytovaly námořní pěchotě kolmostartující letadla Harrier II nebo bitevní vrtulníky AH-1W SuperCobra.

Testy prověřily rozšíření možností poslední verze střely s plochou dráhou letu, jejíž historie se začala psát před 34 lety. Zatímco první typy se držely předem naplánované trasy, Block IV už má flexibilnější použití a je možné mu určovat cíle až za letu. Dokonce může i několik hodin kroužit u nepřátelských břehů a teprve pak po zadání nových souřadnic napadnout cíl.

Tomahawky, které byly použity v bojích více než 2000 krát, se budou vyrábět nejméně do roku 2016, zvažuje se však jejich další modernizace, mimo jiné náporovým motorem, který by jim umožnil létat nadzvukovou rychlostí.