Experimentální letadlo s alternativním pohonem má v plánu přeletět v pěti etapách území USA od západního pobřeží k východnímu. Z Phoenixu poletí do Dallasu, poté do St. Louis a Washingtonu, přelet by měl skončit v červenci v New Yorku. Každý let má trvat kolem 20 hodin a v každém etapovém městě chce posádka s letounem zůstat deset dní.

První etapu pilotoval Bertrand Piccard, který se svým kolegou André Borschbergem jednomístný letoun vyvinul. "Je to trochu jako být ve snu," prohlásil Piccard po přistání. Video zveřejněné na stránkách projektu ukazuje noční přistávací manévr zkušeného pilota, na nějž na phoenixském letišti čekala skupina příznivců. Konstruktéři pro zájemce v následujících dnech chystají prohlídky letounu.

Letoun Solar Impulse

Letoun Solar Impulse

FOTO: Reuters

Při dalších etapách se budou oba muži v pilotování střídat. Do 5000 kilometrů vzdáleného cíle poslední etapy by podle pilotů stroj doletěl i bez mezipřistání, ale let by trval pro jednoho pilota nebezpečně dlouho.

Solární stroj vzlétl v pátek z letecké základny Moffett u San Franciska a první etapu podle plánu ukončil přistáním za tmy na letišti Sky Harbor ve Phoenixu. Přesný termín odletu na další etapu zdroje zatím nesdělily.

Stroj již letěl ze Švýcarska do Maroka

Přelet Ameriky má být pro dvojici průkopníků jakýmsi testem před jejich plánovaným obletem celé Země, který by se měl uskutečnit v roce 2015. "Snažíme se stanovit nový milník ve velmi vzrušující historii letectví, který může přitáhnout zájem lidí, světa politiky a médií, a ukázat, že s obnovitelnou energií a čistou technologií k hospodárnému využívání energie můžeme dosáhnout nemožné věci," řekl Piccard.

Letoun Soalr Impulse

Letoun Soalr Impulse

FOTO: Reuters

Loni v létě letadlo Solar Impulse po etapách úspěšně absolvovalo cestu ze Švýcarska do Maroka a zpět.

Rychlost letadla je 70 kilometrů za hodinu

Křehký letoun z uhlíkových vláken létá rychlostí zhruba 70 kilometrů za hodinu. Stroj pohánějí elektromotory, pro něž energii vyrábí fotovoltaické články umístěné na rozměrném křídle. Letadlo má rozpětí více než 60 metrů a váží kolem 1600 kilogramů včetně pilota, tedy asi tolik, jako malé auto.

Solar Impulse je prvním letounem, jenž je schopen letět bez paliva ve dne i v noci. Zkonstruování letadla trvalo sedm let. Prototyp letounu byl představen v roce 2010. Podle jeho tvůrců letoun nikdy nenahradí letadla na pohonné hmoty. Cílem je ukázat potenciál sluneční energie.