Letadlo po neplánovaném mezipřistání dosedlo ve Washingtonu zhruba o hodinu později oproti původnímu plánu.

"Nic se nepřihodilo. Akorát v letectví a meteorologii je známý pojem jet stream, to jsou větry ve vysokých vrstvách atmosféry, kde létají dálková letadla. Občas je ten jet stream ostřejší. Tentokrát byl mimořádně silný. Letoun nebyl schopen bez rizika dolétnout až sem a musel načerpat palivo v Bangoru ve státu Maine," popsal Vondra později ve Washingtonu potíže vládního airbusu.

Ministr kvůli nepřízni počasí dorazil později na recepci na ambasádě České republiky v americkém hlavním městě. In memoriam na ní ocenil generála Antonína Hasala, kterého označil za hrdinu tří odbojů - protihabsburského, protinacistického a protikomunistického. Potomkům někdejšího poradce tehdejšího československého prezidenta Edvarda Beneše, ale i ministra poválečné vlády předal Kříž obrany státu.

Vondra také v úterý ve Washingtonu s ministrem obrany USA Leonem Panettou jedná o přípravách na jarní chicagský summit Severoatlantické aliance, dalším postupu v Afghánistánu či snaze zřídit výcvikové středisko pro piloty vrtulníků NATO v Česku. [celá zpráva]

Letadla měla potíže už dříve
S problémy vládních letadel se během svých zahraničních cest v minulosti potýkala řada českých politiků. Například prezident Václav Klaus se v únoru 2007 kvůli potížím s vládním letadlem při návštěvě Japonska musel do vlasti vrátit záložním strojem. Vládní Tupolev zradil například ministra zahraničí Cyrila Svobodu v červenci 2005 při letu do Latinské Ameriky a pár měsíců předtím ministra obrany Karla Kühnla během letu do Izraele.
Další ze strojů české vládní letky, kanadský letoun Challenger, měl v březnu 2004, kdy s ním byl prezident Klaus v Portugalsku, závadu podvozku. Několikrát tomuto stroji prasklo čelní sklo: v listopadu 2004 ministr Svoboda kvůli této závadě nedoletěl do Kataru, v dubnu 2005 musel prezident Klaus nouzově přistát při cestě na pohřeb papeže a v dubnu 2009 se musel z cesty do Itálie vracet ministr životního prostředí Martin Bursík.