Evropská EADS, která prosazovala konkurenční letoun, má deset dnů na to, aby proti verdiktu podala protest. Výběrové řízení bylo už dvakrát zrušeno.

Boeing v roce 2003 zakázku vyhrál se strojem KC-767 odvozeným z dopravního Boeingu B-767, zakázka za 23,5 miliardy na 100 tankerů však byla zrušen, protože tendr provázela nekalá soutěž. Jeden ze zaměstnanců Pentagonu zabývající se touto zakázkou pracoval pro Boeing.

Tankovací letadlo KC-135

Letité tankovací letadlo KC-135

FOTO: Alex Švamberk, Novinky

V novém tendru v roce 2007 zvítězilo evropské konsorcium EADS s americkou firmou Northrop Grumman se strojem KC-30 / KC-45. Vláda ale výběrové řízení na dodávku 179 strojů kvůli protestům Boeingu v roce 2008 také zrušila s tím, že návrhy nebyly posuzovány podle stejných kritérií. Evropa to komentovala, že tak velkou zakázku si nechtěla americká firma nechat ujít. Tanker KC-30 odvozený z Airbusu A-330 přitom měl lépe splňovat požadavky USAF.

Northrop se pak stáhl. Do třetího výběru se přihlásili Boeing a samotná EADS. Obě strany se opakovaně obracely na WTO a obviňovaly protistranu i úřady z nekalé soutěže a porušování pravidel volného obchodu.

Airbusem vyrobený tanker MRTT doplňuje palivo letadlům F-18 Hornet.

Airbusem vyrobený tanker MRTT, evropská verze KC-45,  doplňuje palivo letadlům F-18 Hornet.

FOTO: fotobanka Profimedia

Nový tanker je pro USA naprostou nutností, má zajistit schopnost USAF zasahovat po celém světě.

Zatímco Kansas a stát Washington podporovaly Boieng, protože tam leží jeho továrny, za EADS stála Alabama, Mississippi a Louisiana, stroje KC-45 se měly vyrábět v alabamské Mobile.