Hlavní obsah

Další skandál při tendru pro americké letectvo, Ukrajince vyřadili kvůli pěti minutám

Série nekončících skandálů provází osm let trvající výběr nového tankovacího letounu KC-X pro americké letectvo USAF. Už dva výběry byly zrušeny kvůli spornému vyhodnocení nabídek a korupci. Třetí sotva začal a přinesl další aféru. Z boje o zakázku za 35 miliard dolarů byla za podivných okolnosti vyřazena společnost US Aerospace, která zastupuje ukrajinský Antonov, uvedla v pátek CNN.

Článek

Každá ze tří firem musela nabídku předat nejpozději 9. července ve dvě odpoledne na ohijskou základnu amerického letectva USAF Wright Patterson. US Aerospace byly vyřazeny, protože podaly přihlášku o pět minut později, než měly. US Aerospace ale tvrdí, že jejich zástupce byl na základně hodinu a půl před termínem, ale zdrželi ho na bráně a pak zabloudil, když hledal správnou kancelář.

Ministerstvo obrany se přesto rozhodlo US Aerospace vyřadit ze soutěže. „Zákon nám neumožňuje ani se na jejich nabídku podívat. Nedorazila včas. Nemůžeme ji tudíž zvažovat,“ uvedl mluvčí Penatgonu Geoff Morrell.

US Aerospace na to reagovaly prohlášením svého mluvčího Chucka Arnolda, podle něhož má ministerstvo obrany „stále pocit, že studená válka pokračuje“, a nepřeje si, aby uspěla společnost US Aerospace. Morrell na to namítá: „Je to zakázka za 30 až 40 miliard dolarů. To není domácí úkol. Termíny odevzdání platí a profesionální dodavatelé to chápou.“

Skandály okolo tankerů

Výběr 179 nových tankovacích letadel, která mají nahradit stroje KC-135 z šedesátých let, provázejí opakované skandály.

V roce 2003 bylo rozhodnuto, že se nakoupí stroje KC-767 odvozené z dopravních Boeingů 767, tendr ale byl zrušen, protože ho provázela nekalá soutěž. Jeden ze zaměstnanců Pentagonu zabývající se touto zakázkou pracoval pro Boeing. Tanker KC-30 odvozený z Airbusu A-330 přitom měl lépe splňovat požadavky USAF.

V novém tendru v roce 2007zvítězilo evropské konsorcium EADS s americkou firmou Northrop Grumman a se strojem KC-30 / KC-45. Vláda ale výběrové řízení kvůli protestům Boeingu v roce 2008 také zrušila s tím, že návrhy nebyly posuzovány podle stejných kritérií. Evropa to komentovala, že tak velkou zakázku si nechtěla americká firma nechat ujít.

Northrop se pak stáhl. Do třetího výběru se přihlásili Boeing, samotná EADS a také US Aerospace.

US Aerospace tvrdí, že jeho vyřazením jsou poškozeni daňoví poplatníci, protože by USAF získalo lepší letadlo za nižší cenu. Zatím není jasné, zda vyřazení napadne.

Nový tanker je pro USA naprostou nutností, má zajistit schopnost USAF zasahovat po celém světě.

Reklama

Výběr článků

Načítám