Spor se týká incidentu z 8. března, při kterém Spikesův Prius na kalifornské dálnici dosáhl rychlosti 150 kilometrů v hodině a nebylo možné jej zabrzdit. Neštěstí nakonec zabránil řidič policejního auta, který najel před toyotu a postupně ji zpomalil.

Následná technická expertíza, kterou provedli pracovníci Toyoty ve spolupráci s americkým Národním úřadem pro bezpečnost silniční dopravy, ovšem neprokázala na voze žádnou závadu a problém se zrychlováním se nepodařilo znovu vyvolat.

Hybridní vůz Prius kombinuje pohon prostřednictvím elektrického a spalovacího motoru. Podle stanoviska Toyoty je systém navržen tak, aby elektrický motor „převzal vládu“ nad vozidlem v případě, že ve chvíli sešlápnutí brzdy selže funkce uzavření přívodu paliva do spalovacího motoru. To se podle zástupců Toyoty v Sikesově případě nestalo.

Firma svolala k opravě 8,5 miliónu aut

Toyota, která je v současnosti největší automobilkou světa, byla nucena kvůli problémům s plynovými pedály a brzdami svolat přes 8,5 miliónu automobilů k opravě. Společnost čelí v USA kritice, že se svoláváním automobilů začala příliš pozdě a postupuje příliš pomalu. Záležitost již prošetřují americké úřady. Nechtěné zrychlování toyot je v USA spojováno s 52 úmrtími při nehodách.

Kalifornští prokurátoři podali minulý pátek na automobilku žalobu, podle které Toyota vědomě prodala statisíce automobilů s potížemi se zrychlováním.