Nová generace jumbo jetu, který poprvé vzlétl před 41 lety, se vyznačuje novým křídlem a novými tiššími a úspornějšími motory General Electric GEnx-2B67. Jde o variantu motorů užívaných i ve stroji Boeing 787. Oba stroje také sdílejí stejný kokpit a systémy řízení. Zatímco Dreamliner může variantně využívat i motorů Rolls-Royce Trent, u typu -8 je nabízen zatím jen jeden typ motorů.

Boeing zatím registruje 76 objednávek na nákladní verzi 747-8F (F jako Freighter) s trupem RC501, 13 z nich si objednala společnost Cargolux právě kvůli tomu, že jsou tišší. Dále eviduje 32 objednávek na dálkový velkokapacitní Boeing 747-8I (I jako Intercontinental) pro 467 cestujících. Jak nákladní tak mezikontinentální verze by se měla dodávat zákazníkům už v průběhu letošního roku.

Boeing 747-8F přistává po prvním letu doprovázen Lockheedem T-33 T-bird.

Boieng 747-8F přistává po prvním letu doprovázen Lockheedem T-33 T-bird.

FOTO: ČTK/AP

Vzhledově není -8 příliš odlišná od dosud produkované verze 747-400, jen je delší o 5,5 metru. Podle výrobce má ale stroj v nákladní verzi nabízet o 16 procent větší přepravní kapacitu,  v osobní o 51 sedadel navíc (v závislosti na konfiguraci), celkově pak o 17 procent nižší spotřebu a o 16 procent nižší operační náklady. Není ale tak úsporná jako Boenig 787, který ve velkém měřítku využívá v konstrukci uhlíkových kompozitů.

Mezikontinentální verze ale má silnou konkurenci v Airbusu A380, který nabízí větší kapacitu a Boeingu sebral primát výrobce největšího dopravního letadla na světě. Boeing tvrdí, že jeho stroj má nižší spotřebu paliva, ovšem Airbus A380 těží z nízkých nákladů na pasažéra kvůli velké kapacitě. Navíc je už v provozu, dodáno bylo 23 A380 a Airbus evidoval v prosinci 179 objednávek.

Boieng už na programu tratil dvě miliardy dolarů, k čemuž přispělo roční zpoždění. Boieng ale doufá, že projekt nakonec bude ziskový

Výrobce se potýká s problémy v sektoru civilních letadel, protože i Dreamliner vzlétl až na konci loňského roku se značným zpožděním oproti plánu. Zatím je však o něj zájem. Boieng počítá, že letos vyrobí 460 dopravních letadel, spoléhá i na modernizovaný stroj 73(7), cash flow je však nyní  nulové.

Verze 747-8I by v budoucnosti měla sloužit i americkému prezidentovi, až bude vyřazen současný Boeing 747-200B dodaný v roce 1990. Výměna se předpokládá v roce 2017 a Boeing má celkem jisté, že kontrakt dostane, protože Airbus do soutěže nejde.