Ve vývoji jsou dvě lodě. V Alabamě postavili 127metrovou loď Independence, která při testech na mořském pobřeží dosáhla rychlosti až 84 km/h (původně se mluvilo až o 95 km/h). Autoři konkurenčního projektu, který se realizuje ve Wisconsinu, udávají pro odlišně designové provedení své 115metrové lodi Freedom podobné parametry. Pohon mají totiž obě lodi totožný. Námořnictvo si však nakonec vybere pouze jeden projekt.

Neznamená to, že by válečná námořnictva neměla rychlejší lodě, většinou se však jedná o menší plavidla. Nový typ lodě má i další novinky, které jej odlišují od klasických lodí. Oba prototypy jsou místo klasického šroubu poháněny usměrněnými proudy vody a mají navíc mělčí ponor, takže se mohou přiblížit víc k pobřeží. Lodě se ostatně označují zkratkou LCS (pobřežní bojová loď). 

FOTO: Profimedia

Rychlost a mělčí ponor je předurčují mimo jiné pro pronásledování pirátů a speciální operace.

V obou případech zaujmou obě lodi i trupem, nebo spíše trupy. Independence má tři hliníkové trupy. Design lodi Freedom je naopak zvenčí klasický, tvořený ocelí. Ve hře je zakázka na celkem 55 lodí, ale námořnictvo chce po konkurenčních týmech víc prototypů. Cena jedné lodi se původně odhadovala na 220 miliónů dolarů (téměř čtyři miliard korun). Nicméně tlak na urychlení projektu o dva roky vyhnal cenu na více než dvojnásobek.