Robert Gates upravil vojenský rozpočet ve výši 534 miliardy dolarů tak, aby bylo možné vést konflikty typu toho afghánského. Přidělil více peněz na speciální jednotky, na ochranu vojáků v poli, na protivzdušnou obranu bojiště a také na bezpilotní letadla a kybernetickou válku. Naopak snížil prostředky na protiraketovou obranu, která se ale má dále rozvíjet, a na supermoderní stíhací letoun F-22 Raptor.

 

Jestliže staré stíhačky budou staženy bez vybrané náhrady v adekvátním počtu, NORAD bude mít potíže splnit svůj úkol.vrchní velitel NORAD Victor Renaurt


Právě na tento stroj ale spoléhalo americké letectvo USAF jako na náhradu strojů F-15, které mají na starosti ochranu vzdušného prostoru USA a Kanady v rámci NORAD. Americké letectvo řeší už několik let problém se stárnoucí flotilou svých strojů, z nichž mnoho je starších 25 let.
Když byly po havárii uzemněny stroje F-15, musela na přelomu let 2007 a 2008 vypomoci ochranou vzdušného prostoru i Kanada. Nasazeny byly právě stroje F-22.

Od roku 2013 je ohrožena ochrana vzdušného prostoru USA

Vrchní velitel protivzdušné obrany před americkým Kongresem uvedl, že problémem je pokračující stárnutí letadel, což se týká nejen strojů F-15, ale nyní také letadel F-16. Renaurt jednoznačně varoval, že se nemusí podařit zabezpečit ochranu severoamerického vzdušného prostoru: „Jestliže staré stíhačky budou staženy bez vybrané náhrady v adekvátním počtu, NORAD bude mít potíže splnit svůj úkol.“

Už nyní ochranu vzdušného prostoru provádějí stárnoucí F-15 a F-16 starších verzí Národní gardy. Renaurt uvedl, že kvůli stárnutí strojů F-16 může dojít k potížím se zabezpečením ochrany vzdušného prostoru a udržením si nadvlády v něm v letech 2013 až 2025.

Konec F-22

Renaurt spoléhal na to, že se stroje F-22 podaří udržet ve výrobě i po roce 2011. Původně měly Raptory nahradit stroje F-15, ukázaly se však jako velmi drahé (jeden stojí asi 140 miliónů dolarů), a tak byl počet objednaných letadel seškrtán na 187 z původních 648.

 

F-22

F-22 byl moc drahý.
FOTO: Lockheed Martin, Novinky


Stroje však nikdy nebyly nasazeny v Afghánistánu, i když se o tom uvažovalo. To jim zřejmě zlomilo vaz. NAORAD však upozorňuje, že je nutné zabezpečit ochranu území USA a Kanady i proti mnohem modernějším ruským a čínským strojům. Zejména ty ruské si kupuje řada zemí světa, jež jsou v nepřátelském vztahu s USA, včetně Venezuely.

Gates spoléhá na další generaci letadel

Gates naopak zvýšil počet strojů F-35 JSF na 2443. Tyto stroje se mají v příští dekádě stát hlavním typem amerického letectva, námořní pěchoty i námořnictva a mají nahradit stroje F-16 i bitevníky A-10, F-18 a kolmo startující AV-8 Harrier. Do výzbroje mají být zařazeny podle plánu v roce 2012.

Americký ministr obrany Robert Gates

Americký ministr obrany Robert Gates
FOTO: Molly Riley , Reuters

Zatím se však teprve testují a panují obavy, že vzhledem ke komplikovanosti projektu, který unifikuje leteckou výzbroj všech složek americké armády, se může náběh výroby protáhnout. Obrana vzdušného prostoru USA však nyní zcela závisí na splnění termínu dodávek F-35.
I jejich cena však během vývoje stoupá a nyní se odhaduje, že kus přijde na 83 miliónů dolarů.

Výroba však bude pod tlakem, protože stroje F-35, na jejichž vývoji se podílí i Velká Británie, mají nahradit F-16, které používá NATO, britské harriery a Austrálie počítá s tím, že budou zařazeny v jejích vzdušných silách už v roce 2014. Chce je také Izrael.

Gates však nemínil dále zvyšovat vojenský rozpočet, protože vojenské programy nejsou efektivní při stimulaci ekonomiky sužované krizí.