Zprávu o havárii potvrdila agentuře AP mluvčí Pentagonu Ann Stefaneková. Důvod havárie není znám, oznámilo letectvo USA. Stroj se zřítil devět kilometrů od základny Edwards, uvedl major letectva David Small v oblasti Harbor Dry Lakebeed. Podle Smalla patřil stroj ke 412. testovacímu křídlu. Letěl na testovací misi.Pilot David Cooley byl byl testovacím pilotem firmy Lockheed. měl velké zkušenosti, 21 let byl pilotem USAF. 

F-22 Raptor je nejmodernějším stíhacím letoun ve výzbroji USAF. Má nahradit starší stroje F-15 i už vyřazené neviditelné letouny F-117 Night Hawk. Raptor je víceúčelovým strojem, slouží nejenom jako záchytný stíhač, ale také pro přesné údery na pozemní cíl, přičemž mu charakteristika stealth má zaručit nepozorovaný průnik jako stroji F-117.

FOTO: Novinky.cz s použitím Yahoo Maps, Bez zdroje

Po posledních škrtech v rozpočtu jich letectvo získá nanejvýš 183, i když USAF jich původně plánovaly nakoupit 648. Jeden přijde na cca 140 miliónů dolarů. Novější, zatím teprve zkoušené F-35 Lightning II, mají přijít na polovinu.

Stroje F-22 dosud neprokázaly své kvality v boji, jejich nasazení v Iráku a Afghánistánu bylo opakovaně odkládáno, údajně pro problémy s nevyhovujícím systémem pro přenos dat, což ale USAF nepotvrdilo. Při cvičení se však ukázaly jako kvalitní a piloti v nich snadno „sestřelovali“ starší americké stroje.

Předchozí havárie F-22

Nejedná se o první havárii tohoto typu. V dubnu 1992 se během testů po uzavření kontraktu na výrobu stroje zřítil první prototyp YF-22 při přistání na základně Edwards. Příčinou nehody byla softwarová chyba stroje ovládaného systémem fly by wire.

V listopadu 2004 se zřítil i jeden ze sériových F-22. I v tomto případě byl na vině systém elektronické kontroly řízení. Nakrátko byl vypnut motor. Pilot se úspěšně katapultoval.