Nové vlaky by téměř sedmisetkilometrovou vzdálenost mezi Los Angeles a San Franciskem měly urazit za necelé tři hodiny.

Příznivci nové železnice předpokládají, že přinese úlevu jak životnímu prostředí, tak přetížené silniční a letecké dopravě. Navíc by měla vytvořit okolo půl milónu pracovních míst.

“Kaliforňané se rozhodli snížit svoji závislost na ropě, vytvořit alternativu k silniční a letecké dopravě a pomoci vyřešit problém globálního oteplování. Chtějí také podpořit ekonomiku,” řekla Emily Rushová z organizace na ochranu veřejného zájmu.

První fáze výstavby propojí Anaheim, Los Angeles, Fresno a San Francisco. Později se plánuje prodloužit železnici přes Sacramento a San Diego až do Oaklandu. První vlaky vyjedou za šest let, celý projekt bude dokončen v roce 2020.

Rekordmani mezi americkými vlaky

Vlaky, jedoucí rychlostí 320 kilometrů v hodině, překonají americký rekord. Dosud rychlovlaky v USA jezdí jen mezi Bostonem, New Yorkem a Washingtonem. Na této trati ale dosahují maximálně 200 kilometrů v hodině.

Na železnici přispěje Kalifornie 10 miliardami dolarů z vlastního rozpočtu, zbytek doplatí federální rozpočet a soukromí investoři.

Prosadit projekt nové železnice trvalo celých 14 let, poprvé jej speciální komise doporučila k výstavbě v roce 1994. I nynější hlasování prošlo velmi těsně, pro železnici hlasovalo 52 procent voličů, proti téměř 48 procent.

Na superrychlé dráze by neměly hrozit nehody, trať totiž bude oddělena od ostatní dopravy a automatické kontroly omezí pravděpodobnost lidské chyby. V září při srážce dvou vlaků zahynulo v Los Angeles 25 lidí, šlo o nejhorší nehodu na americké železnici za posledních 15 let.