Když zakázku letos od Pentagonu získaly evropská společnost EADS ve spolupráci s americkým výrobcem Northrop Grumman, Boeing podal proti tomuto rozhodnutí protest vládnímu zúčtovacímu úřadu GAO, což je kontrolní orgán Kongresu. Úřad minulý měsíc uvedl, že Boeing s tankovací verzí dopravního stroje 767 mohl zakázku získat, nebýt chyb při hodnocení nabídek. Současně vyzval k zopakování soutěže.

Rozhodnutí vyvolalo velkou kritiku i kvůli tomu, že klíčová zakázka byla přidělena neamerickému výrobci.

Obnovení soutěže se snažili prosadit rovněž zákonodárci ze států Washington a Kansas, kde Boeing zaměstnává tisíce lidí.

Mluvčí firmy EADS Alexandra Ashbourneová byla rozhodnutím pobouřena a použila velmi silná slova o krutých ránách. Dodala, že "veškeré úsilí bylo nanic".

Evropský koncern zvítězil až v opakovaném tendru. V prvním uspěl Boeing, ukázalo se však, že Boeing měl k dispozici informace, které konkurenti neměli

USA dají na tankery celkem 100 miliard

Kontrakt, kterým se nahradí 179 tankerů KC-135 na doplňování paliva za letu, je jedním ze tří, jejichž celková hodnota dosáhne během následujících 30 let až 100 miliard dolarů. Armáda tak chce obnovit celou letku téměř 600 tankerů, které jsou mimořádně zastaralé, jsou odvozené od dopravního Boeingu 707 z počátku 60. let a jejich průměrný věk je 46 let. Modernizace flotily tankovacích letadel potřebná pro globální operace dostala dokonce přednost před nákupem nových stíhaček.

Boeing i Northrop a Airbus nyní budou muset předložit nové nabídky. Na soutěž tentokrát nebude dohlížet vojenské letectvo, ale hlavní nákupčí zbraní pro Pentagon John Young, píšou agentury AP a Reuters.