Zpráva Federálního dálničního úřadu z let 2005 a 2006 označila minnesotský most, při jehož zřícení ve středu zemřeli nejméně čtyři lidé, jako "strukturálně nedostačující" a pravděpodobně vyžadující náhradu. "Byl ohodnocen číslem 50 na 120 stupňové škále hodnotící stabilitu (čím vyšší číslo, tím vyšší stabilita)," uvedl mluvčí Bílého domu Tony Snow. Most se ve středu celý zřítil do řeky Mississippi.

Minnesotský most však podle odborníků představuje jen vrchol ledovce. Podle Federálního dálničního úřadu je 145 996 mostů z celkem 595 185 mostů delších šesti metrů "funkčně zastaralých" nebo mají "statické nedostatky". Tyto termíny ale neznamenají, že mosty nebyly bezpečné.

Podle Federálního dálničního úřadu je minnesotský most teprve druhý, který se zřítil za dvacet let ze statických důvodů.

Spory o bezpečnost

Ruth Stidgerová, editorka publikace Better Roads, na otázku, zda se mají Američané obávat jezdit po mostech, odpověděla. "Normálně bych řekla ne, ale kdybych žila v Minnesotě a jezdila přes tento most každý den, nebyla bych veselá."

"Nechápu, proč oba konce mostu spadly současně," uvedl profesor Ted Galambos z Minnesotské university. "Nemyslím si, že by byl přetížen, takže to musela být únava nebo vada nebo náhlá deformace." 

Podle úřadu stačí, když mosty se statickými problémy nejsou plně zatěžovány. Nemohou nést ani tu zátěž, na niž byly původně projektovány.

Loni inspektor Amerického úřadu pro dopravu kritizoval hodnocení mostů na mezistátních dálnicích, které provedl Federální dálniční úřad. Jeho vyšetřovatelé zjistili nesprávné nebo zastaralé hodnoty maximální zátěže, což umožnilo, aby po mostech jezdila těžší vozidla, než bylo povoleno.

Guvernér Minnesoty Tim Pawlenty okamžitě nařídil inspekci všech mostů ve státě Minnesota.

Spory politiků

Pád mostu se stal okamžitě politickou otázkou. Demokraté se okamžitě pustili do republikánů, kteří vládli v posledních letech, že zanedbali dopravní infrastrukturu, a že je nutné, aby mosty odpovídaly potřebám dopravy 21. století, což vyžaduje adekvátní investice ze strany státu.

Ministerstvo dopravy už oznámilo, že uvolní pět miliónů dolarů na vytýčení objízdných tras a odstraňování trosek. Kongres je připraven okamžitě uvolnit 100 miliónů dolarů na opravy. Kongresový výbor pro dopravu a infrastrukturu už ve čtvrtek žádal, aby na opravu mostu bylo uvolněno 250 miliónů dolarů, protože obvyklá limitní stomiliónová částka nebude stačit.

Americký prezident George Bush oznámil, že vláda musí "zásadně odpovědět" a pomoci lidem v Minnesotě co nejrychleji vybudovat nový most. Zřícení čtyřicet let starého mostu ochromilo klíčovou dopravní tepnu ve státě.

Nedostatečné financování

Zpráva Federálního dálničního úřadu rovněž uvádí, že na opravu a výstavbu nových fondů bude potřeba v příštích dvaceti letech vydat 188 miliard dolarů. Nedostatečné financování souvisí s tím, že hlavním zdrojem pro budování federální infrastruktury je příjem z federální daně z benzínu.

Ta však navzdory inflaci nebyla od roku 1993 zvýšena a pořád činí 18,4 centu za galon, tedy necelých pět centů z litru. Politici bránili zvýšení daně či její vazbě na inflaci, fond navrhoval hledat jiné zdroje, jako mýtné, vstup soukromého sektoru nebo daň placenou na základě ujetých kilometrů. Ani to by však nestačilo.