Koalice levého středu měla poprvé od porážky v parlamentních volbách před dvěma lety co oslavovat. "Chceme, aby lidé věděli, že dokážeme Itálii vládnout lépe než Berlusconi. A poslední hlasování ukázalo, že je to možné," prohlásil šéf Levicových demokratů Piero Fassino.

Již před dvěma týdny, kdy se konalo první kolo místních voleb, ztratila vládní koalice římský region. V kole druhém pak neobhájila ani pozice v autonomním kraji Furlandsko-Julské Benátsko při hranicích s Rakouskem a Slovinskem, přičemž levice zaznamenala úspěchy i na Sicílii.

Koalice má důvody k zamyšlení

Prohra vyvolala uvnitř koalice napětí. "Musíme se nad složením vlády vážně zamyslet," zdůraznil vicepremiér Gianfranco Fini, jehož strana Národní aliance (AN) je nejdůležitějším partnerem Berlusconiho. Představitelé AN kromě toho zaútočili i na dalšího koaličního partnera, separatistickou Ligu severu (LN), kterou obvinili ze vznášení kontroverzních požadavků před hlasováním. Šéf LN Umberto Bossi například útočil na Řím jako hlavní město, načež opozice získala v římské provincii již v prvním kole absolutní většinu.

Volební koordinátor Vzhůru, Itálie!, Claudio Scajola, přiznal drtivou porážku. Berlusconi ji ale vzápětí bagatelizoval, když prohlásil, že pánové z levice, kteří si myslí, že je prospěšné být v opozici, mohou být spokojeni. "Zůstanou tam celý život," dodal premiér.

Redaktoři stávkují

V úterý Berlusconiho atakovali novináři, když vstoupili do celonárodní stávky s tím, že jeho vláda se snaží okleštit nezávislost médií. Rozbuškou se stala rezignace, údajně vynucená, šéfredaktora renomovaného deníku Corriere della Sera Ferruccia De Bortoliho, jehož list se kriticky stavěl vůči vládě a zabýval se často i korupčními aférami, v nichž figuruje také Berlusconiho jméno. Do jednodenní stávky vstoupili zaměstnanci deníků, časopisů a tiskových agentur, zatímco redaktoři audiovizuálních sdělovacích prostředků přeruší práci 18. června. "Svoboda tisku v Itálii je ohrožena," stojí v prohlášení Federace italských novinářů FNSI.

Berlusconi, jenž sám vlastní televizní společnost, několik deníků a magazínů, čelí kritice, že své lidi protlačuje i do veřejnoprávní televize RAI a že se snaží získat podíl i v Corriere della Sera. Premiér ale obvinění odmítl.

Novinářům se nelíbí také návrh zákona, který má umožnit větší koncentraci médií v rukou jednoho subjektu a jenž podle nich zlikviduje menší deníky.