"Nejsme ani na třetině. Zákazníci ignorují naše sýry, sušené mléko, jogurty. Buď pokračují v bojkotu, anebo přešli ke konkurenci," připustil Finn Hensen, šéf sekce odbytu z Arly.

Jedinou výjimkou se stal Katar. Odbyt dánských mléčných výrobků se po zákazu, uvaleném na jejich nákup v některých islámských zemích, tady zvýšil o desetinu. Za tento posun vděčí výrobci jejich vzrůstající popularitě.

V Kataru popularita dánských potravin vzrostla

Mohamed Zainal Ab-idin, generální manažér hypermarketů LuLu, přiznává, že po vyhlášení náboženského zákazu nekupovat výrobky pocházející z Dánska se jejich prodej naopak výrazně zvýšil. Na odbyt jde zejména máslo značky Lurpak a různé druhy sýrů.

"Nevím, co vedlo k takové poptávce po dánských výrobcích, ale přičítám to jejich neskutečné popularitě, vyvolané zákazem. Kupující přitom pocházejí ze všech společenských vrstev, z rozličných kmenů." Arla nedávno zopakovala hned na několika katarských televizních kanálech rozsáhlou reklamní kampaň v arabštině. Ta zdůrazňuje tradiční hodnoty rodiny a muslimy ceněného přátelství.

"Lidé jsou prostě na dánské produkty po jejich zákazu zvědaví a kupují je. Možná že jim to dává určitý pocit nebezpečí, když dělají něco, co se nemá," říká s úsměvem jiný prodejce. Nicméně alespoň jeden řetězec hypermarketů na dobrovolném a neoficiálním zákazu prodeje produktů ze země, která urazila Proroka, trvá. Dasmanovo centrum hypermarketů, vlastnící v Kataru mj. luxusní hotely, dánské výrobky do regálů nenaváží. Vedení firmy totiž neoficiální zákaz potvrdilo a stáhlo je ze svých prodejen.