Podle tureckého ministra obrany Vecdiho Gönüla, kterého citovala tisková agentura Anadolu, mají nyní experti k dispozici jak hlasový záznam tak i záznam obsahující příslušná technická data. Gönül v úterý osobně navštívil místo tragédie společně se svým španělským protějškem Federikem Trillem.

Jednoznačnou příčinu tragédie bude možné stanovit až po vyhodnocení obou záznamových zařízení. Experti se zatím předběžně kloní k názoru, že mohlo jít o chybu pilota. "Ačkoli je ještě předčasné činit závěry, pilot se zřejmě dopustil chyby, protože letadlo bez zjevného důvodu narazilo do hory," řekl vysoký činitel tureckého civilního letectva. Letiště v Trabzonu, kde měl stroj během mezipřistání doplnit palivo, mělo podle něj všechno nezbytné vybavení.

Hovoří se ale rovněž o nepříznivém počasí, protože v době přistávání letadla se nad oblastí vznášela mlha.

Najali jste špatný letoun, ozývá se Španělskem 

Madridské úřady nyní plánují pro oběti havárie vojenskou ceremonii, která se uskuteční, jakmile budou těla převezena z Turecka do Španělska. "Čekáme na dvě dopravní letadla C-130," upřesnil Gönül.

Trillo mezitím čelí ve Španělsku kritice ze strany médií, že jeho ministerstvo najalo pro přepravu z Afghánistánu, kde vojáci plnili úkoly v rámci mezinárodní mírové mise, nespolehlivé ukrajinské letadlo ve snaze ušetřit na nákladech.

Nad technickým stavem ukrajinských strojů se pozastavil i norský list Aftenposten a připomněl, že loni na podzim se ukrajinským letadlem stejného typu s neskrývanými obavami přepravovali z Afghánistánu také norští vojáci. "Všimli jsme si, že stroj měl na povrchu jednu uvolněnou destičku a z motoru unikal olej," řekl deníku důstojník Eivind Vindenes.

Norští vojáci piloty na závady údajně upozornili, přičemž ti uznali, že by bylo dobré motor vyměnit. "Let domů jsme absolvovali s velkými obavami. To, co se dělo v Afghánistánu, se zdálo být méně nebezpečné," dodal Vindenes.