Jeden z mála cestujících, kteří katastrofu přežili, jistý Thomas Kraus z Německa, totiž vypověděl, že krátce před odjezdem soupravy viděl někoho vstoupit do dolní řidičské kabiny lanovky, kde o něco později vypukl zhoubný požár. Minulý týden pak rakouští odborníci provedli na místě rekognoskaci a pokusy s cílem zjistit, zda je úmyslné žhářství z hlediska existujících důkazních materiálů možné.

"V tomto případě jsme dosud žádné indicie na žhářství neměli. Výpověď svědka ale musíme pochopitelně vzít v úvahu a vyhodnotit. Představuje pro nás důvod důkladně prošetřit, zda žhářství jako příčina neštěstí je možné," řekl rakouskému rozhlasu hlavní soudní znalec pro tento případ Helmut Prader.

Předseda zemského soudu v Salcburku Walter Grafinger, kde proces již téměř dva roky probíhá, ale k možnosti zvratu odpověděl vyhýbavě. "Výpověď svědka Krause je nyní součástí spisu a bude samozřejmě příslušnými odborníky náležitě vyhodnocena," řekl podle agentury APA. Také kriminalisté upozornili, že možnost žhářství se automaticky prověřuje u všech požárů.

Proces se táhne již dva roky

Hlavním důvodem dosavadních průtahů procesu byly komplikace kolem výměny soudních znalců. Původní soudní expert Anton Muhr, který musel loni v říjnu z procesu odstoupit kvůli nemoci, totiž dlouho nepředával podkladové materiály svému nástupci Helmutu Praderovi. Další potřebné dokumenty zůstaly v německém vyšetřovacímu ústavu DEKRA a než se situace vyřešila, uběhlo mnoho času.

Dosud proces vycházel z toho, že požár byl nehodou a že ho způsobilo vadné ventilátorové topení v dolní kabině řidiče, které tam ale nemělo co dělat. Kromě toho bylo vnitřní vybavení lanovky vyrobeno z vysoce hořlavých plastových materiálů, ačkoli projekt předepisoval nehořlavé. Před soudem se zatím zodpovídá 16 obžalovaných - vedoucích představitelů společnosti Gletscherbahnen Kaprun AG, jež lanovku provozuje, zaměstnanců firem zapojených do výstavby lanovky i zástupců rakouských kontrolních orgánů. Proti 13 obžalovaným vznesla prokuratura žalobu z "přečinu způsobení požáru z nedbalosti" a zbývající tři se zodpovídají ze "všeobecného ohrožení z nedbalosti".

Tragická nehoda se stala 11. listopadu 2000, kdy požár zničil lanovku přepravující lyžaře k ledovci Kitzsteinhorn. Kromě Rakušanů zahynuli také turisté z Německa, Británie, Slovinska, Japonska, Nizozemska, USA a dvacetiletá Češka. Z plamenů uniklo pouze 12 lidí. Pokud jde o počet obětí, šlo o největší katastrofu v Rakousku po druhé světové válce.