Hlavní obsah

Černá skříňka prý odhalila chybu pilota při pádu An-24

Právo, Ivan Vilček, Bratislava
BRATISLAVA

Údaje z černé skřínky letadla slovenské armády An-24, které se 19. ledna zřítilo u maďarské obce Hejce, údajně odhalily, že nešlo o technickou poruchu. Podle deníku Pravda to prokázalo vyšetřování tragické nehody, které se chýlí ke konci.

Článek

Technickou závadu neodhalilo ani prozkoumání trosek letadla, v němž zahynulo 42 lidí. "V závěrech, co způsobilo doposud největší armádní katastrofu, jsou vyšetřovatelé zatím opatrní," píše Pravda. Nejpravděpodobnější verzí je selhání pilota. "Pokud se orientoval podle Košic, které už měl na dohled, je možné, že si neuvědomil svou polohu a neosvětlený kopec," uvedl bývalý vojenský pilot Jozef Pivarči.

"Je to stále padesát na padesát. Nepřipustím, aby ani jedna alternativa převážila, protože nemám důkazy. Nic není potvrzeno," reagoval hlavní vojenský prokurátor Mikuláš Gardecký. Prokurátor se domnívá, že případ by se měl uzavřít v krátkém čase. "Za havárii nebude pravděpodobně stíhán žádný z členů pozemního personálu. To by musel nastat velký obrat ve vyšetřování," dodal Gardecký.

Podle Pravdy armáda už tento týden povolí lety anotonovů, které byly po nehodě zastaveny. "Vyšetřovatelé nedošli k závěru, že by nehoda měla přímou souvislost s poruchou letadla tohoto typu. Všichni piloti antonovů absolvovali rozbor, který by měl minimalizovat rizika případných dalších nehod," uvedl mluvčí armády Milan Vanga.

Mluvčí upozornil, že ještě stále nejsou prozkoumané všechny části vraku, ani porovnány záznamy komunikace posádky s řídící věží z černé skřínky. Zatím nikdo nenalezl odpověď na otázku proč letadlo při zahájení přistávacího manévru kleslo příliš nízko. "Záznamy komunikace mezi piloty nejsou k dispozici, protože zařízení, které zaznamenává rozhovor posádky, armáda v rámci modernizace do antonovů nenamontovala. Letadlu také chyběl přístroj, který varuje před nebezpečnou blízkostí země, co podle expertů mohlo srážce zabránit," píše Pravda.

K vyšetření příčiny nehody nepřispěl ani opakovaný výslech nadporučíka Martina Farkaše, který jako jediný havárii přežil. Na okolnosti nehody si po zranění hlavy nepamatuje a vyšetřovatelům popsal pouze to, co se dělo po pádu letadla. Lékaři předpokládali, že postupem času by si mohl vzpomenout na některé podrobnosti. "Zatím jsme ho nekontaktovali, ani on nás," konstatoval Gardecký.

Letadlo kleslo za 2 minuty 800 metrů

Podle Maďarské televize černá skřínka odhalila, že letadlo kleslo za dvě minuty o 800 metrů. Televize na základě údajů vyšetřovatelů odvysílala grafickou simulaci letu, na níž bylo vidět, že v půl osmé večer letěl stroj ve výši 1615 metrů a za necelé dvě minuty kleslo na 884 metrů a dál klesalo. "Piloti klesali příliš rychle," uvedla Maďarská televize.

Antonov letěl z kosovské Prištiny do Košic. Na jeho palubě byl 28 vojáků KFOR, sedm pracovníků slovenského ministerstva obrany a osmičlenná posádka. Piloti před přistání přešli na vlastní navigaci bez pomoci radarů. Klesali však příliš rychle a narazili do 747 metrů vysoké hory Borsó na severovýchodě Maďarska.

Reklama

Výběr článků

Načítám