Loď se potopila pod tíhou vody, kterou nabrala ve snaze uhasit požár ve strojovně. Požár přitom vypukl jen 30 kilometrů od saúdskoarabského břehu. Místo aby se loď obrátila, plula přesto dál do Egypta, který byl vzdálen asi 170 kilometrů.

Podle cestujících, kteří tragédii přežili, posádka navíc nechystala evakuaci. Nemohla se odhodlat spustit záchranné čluny a rozdat plovací vesty, přestože již bylo očividné, že se plavidlo potopí.

Diletantsky se zachovaly i úřady, které zprvu odmítly pomoc britské válečné lodi a amerického hlídkového letounu. Když si to rozmyslely, bylo plavidlo již příliš daleko. Liknavý přístup úředníků podtrhlo i přiznání ministra dopravy Muhammada Luftího Mansúra, že se o tragédii dozvěděl teprve devět hodin po potopení lodi.

V Safaze čekají příbuzní obětí na nformace, které by potvrdily nebo vyvrátily smrt jejich blízkých. Přibližně stovka lidí před přístavem nadávala policistům a kritizovala činnost úřadů. Ty nakonec přistavily autobusy, které příbuzné převážejí do Káhiry, kde mohou identifikovat oběti.