O počtu zachráněných informoval v pátek večer egyptský  ministr dopravy Mohamed Lufty Mansúr. Nezvěstných je v době, kdy nastává noc, stále ještě tisíc: "Panují velké obavy a velký strach, že řada lidí bude mrtvá," V místě nehody panuje špatné počasí.

Plavidlo As-Salám se ztratilo z radarů asi 100 kilometrů od přístavu Duba v Saúdské Arábii, odkud ve čtvrtek večer tamního času vyplulo. Loď mířila do egyptského přístavu Safaga. Tam měla dorazit ve tři hodiny ráno místního času. Na místě posledního radarového kontaktu viděla posádka vrtulníku záchranný člun se třemi lidmi.

Neštěstí chce prošetřit egyptský prezident Mubarak

Prezident Egypta Husní Mubarak okamžitě po neštěstí požádal státní orgány, aby urychleně vyšetřily příčiny potopení lodi. "Prezident Mubarak si přeje urychlené vyšetření příčin potopení lodi As-Salám 98 a toho, zda tato loď a další plavidla splňovala bezpečnostní požadavky," řekl egyptské televizi prezidentův mluvčí Sulajmán Avád.

Podle jeho slov možnost, že s lodí byly nějaké problémy, ukazuje "rychlost, s jakou se potopila". Naznačil také, že na lodi nebyl dostatek záchranných člunů, ale dodal, že zatím není možné předvídat výsledek vyšetřování.

Podle egyptské tiskové agentury MENA zachytila signál SOS krátce před katastrofou loď St. Catherine, která vyplula ze Safagy. 

Lodí cestovali dělníci a poutníci

Část pasažérů zmizelé lodi prý tvořili poutníci, kteří se vracejí z poutě do Mekky. Dalšími lidmi na palubě byli Egypťané, kteří pracují v Saúdské Arábii. Loď vlastní egyptská společnost Salám Maritime Transport.

Jak uvedla egyptská tisková agentura MENA, na palubě bylo 1272 cestujících, z nichž bylo 1158 Egypťanů a 99 obyvatel Saúdské Arábie. Mezi cestujícími bylo také šest Syřanů, čtyři Palestinci a po jednom cestujícím ze Spojených arabských emirátů, Ománu, Kanady, Jemenu a Súdánu. Na lodi bylo 96 členů posádky.

Plavidlo mělo hrubou tonáž 6650 tun a podle internetových stránek firmy může převážet až 1400 lidí.

Podle pojišťovny Lloyds, u které byl trajekt plující pod panamskou vlajkou pojištěn, byla loď v dobrém stavu a splňovala bezpečnostní normy.

Sesterská loď As-Salám 95 se v Rudém moři potopila v říjnu po střetu s kyperským obchodním plavidlem. Tehdy se podařilo zachránit většinu cestujících. As-Salám Boccaccio 98 vyrobili asi před 25 lety. Je možné, že nesplňovala moderní bezpečnostní standardy.

V roce 1991 se v Rudém moři při podobné cestě potopila jiná egyptská loď a při neštěstí tehdy přišlo o život na 500 lidí, vyšetřování tehdy za příčinu označilo navigační chybu kapitána.