Posádce se po 45 minutách letu podařilo nad provincií Kasai letoun obrátit a vrátit se na letiště v Kinshase. Na palubě letounu ruské výroby, který pilotovala ruská posádka, byli zejména příslušníci policie z oddílů rychlého nasazení a členové jejich rodin. O počtu civilních sob se konžské zdroje nezmínily, celkový počet cestujících na palubě byl podle agentur kolem 200.

Podle dosavadních informací letounu, který startoval z letiště Ndjili v Kinshase, krátce po startu selhala hydraulika a ve výšce asi 2200 metrů se otevřela zadní vrata, jimiž se letoun nakládá. Podle jiných informací, například agentury AP, se u letounu otevřely přední dveře. "Rozbil se tlakový systém a tím se otevřely dveře včetně zadní rampy," vysvětlil jeden z armádních činitelů

Lidé z letadla zřejmě vyklouzli

Agentura RIA-Novosti uvedla, že v tomto typu letounu je dvojí hermetizace: první je v kabině posádky určená pro lety ve velkých výškách, druhá podstatně nižší v úseku pro náklad. Letoun je schopen pojmout i nákladní automobily, není však určen pro dopravu osob. Těm slouží při dopravě na kratší vzdálenost - a tudíž v nižších výškách - sklápěcí sedačky na bočních stěnách s břišními bezpečnostními pásy. Míst je k dispozici 30 až 60.

Podle profesora Corda Rossova z Institutu aerodynamiky a proudění v Braunschweigu cestující z letadla "prostě vyklouzli". "Rozdíl tlaků v této výšce (2200 metrů) nehraje roli," řekl agentuře DPA. Podle něj je pravděpodobné, že pilot se po otevření zadní rampy snažil letadlo stabilizovat a zamířil letoun špicí vzhůru. "Spolu s turbulencí a panikou, která nepochybně na palubě propukla, to vedlo k tomu, že většina cestujících vypadla ven," uvedl profesor. Jeho názor potvrdil podle DPA také mluvčí konžských ozbrojených sil.

Ruské ministerstvo dopravy k nehodě uvedlo, že letadlo, které měla pronajata konžská armáda, mu nepatřilo. "Mnohá letadla ruské výroby létají s ruskými posádkami v různých částech světa, ale nepatří Rusku," řekl mluvčí ministerstva Vladimír Surov. K vyšetření případu byla ustavena zvláštní komise konžských úřadů.

Zmíněná letecká nehoda nebyla v Kongu ojedinělá. Velice špatný stav tamějších vozovek totiž neumožňuje pozemní cestování na velké vzdálenosti. Lidé jsou nuceni létat, a to ve velmi špatně udržovaných a starých letadlech.