Hlavní obsah

Za havárií slovenského letadla mohla být chyba pilota

Právo, Ivan Vilček ( Bratislava)

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

BRATISLAVA

Za nehodu slovenského letadla An-24 asi nebude nikdo odpovědný, protože pilot těsně před přistáním požádal o vizuální přiblížení bez navádění radarem. Podle bývalého vojenského pilota Jozefa Pivarčiho tím pilot převzal veškerou odpovědnost za přistávací manévr.

Článek

"Ve chvíli, kdy pilot řekne, že nepotřebuje služby letového řízení a bude přistávat vizuálně, začíná být odpovědný za rozestupy, dodržení bezpečné výšky nad překážkami," řekl Pivarči deníku Pravda. V takovém případě není možné vinit z havárie řízení letů. "Oni už nemuseli věnovat pozornost řízení letadla," dodal.

Armáda sice v průběhu vyšetřování zkoumá, zda posádku letadla někdo varoval před příliš malou výškou a nebezpečím nárazu do kopce, ale odpovědnost neponese nikdo. Zkušený pilot Norbert Kumančík, který za přistávací manévr převzal odpovědnost, totiž při neštěstí zahynul. "Myslím, že piloti už viděli v dálce Košice a požádali o vizuální přiblížení. Udělali chybu," uvedl Pivarči.

Podle mluvčího slovenské armády Milana Vangy až záznamy z černé skřínky ukážou, zda bylo letadlo příliš nízko už v momentě, kdy pilot oznámil, že přechází na vlastní navigaci. "Obsah černé skřínky budou vyšetřovatelé zkoumat ještě několik dní. Zatím neodhalili nic, co by naznačovalo technické problémy," dodal Vanga.

Požár na palubě nebo jiné technické problémy jsou podle dosavadního šetření nepravděpodobné. "Kdyby se na palubě objevil požár nebo problémy s motory, pilot by určitě nepožádal o vlastní navigaci," konstatoval Vanga.

Nová černá skříňka

Černá skřínka u havarovaného Antonova byla modernizovaná a.zaznamenávala dvanáct parametrů za posledních osmnáct hodin.

Černou skřínku vyrobila česká firma Speel Praha a nahradila zastaralou ruskou černou skřínku. Tato moderní černá skřínka dokáže zaznamenat i více než dvanáct údajů, ale neumožňovala to zastaralá technika letadla, které bylo vyrobené v roce 1969. "Černá skřínka odolala nárazu i ohni a podařilo se z ní stáhnout údaje," potvrdil Vanga.

Slovenská armáda rozhodla, že až do vyšetření příčiny havárie nebudou vojenské antonovy létat. Slovensko disponuje jedním letadlem typu An-24 a dvěma An-26. "Musíme vyloučit technickou závadu," dodal Vanga.

Havarovaný Antonov byl modernizovaný, ale neměl například systém, který piloty varuje před překážkou na trase. 

Farkaš přežil v malém prostoru

Specialista na traumatologii Karol Jarábek považuje za jedinou možnost, jak mohl Martin Farkaš přežít leteckou katastrofu, že se zdržoval v malém prostoru. "Byl pravděpodobně zavřený na toaletě v zadní části letadla," uvedl. Farkaš podle něj pravděpodobně při nárazu do stromů narážel jen o stěny toalety a vzdálenost nárazu tak byla maximálně půl metru.

"Ostatní vojáky obrovská energie vyrazila ze sedadel a náraz do jakékoli vzdálenější překážky jim způsobil smrtelná zranění. V malém prostoru to lze přežít," dodal Jarábek.

Při vyšetřování se mohou zametat stopy

Rozruch ve slovenské veřejnosti vyvolal článek bývalého vojenského pilota Petra Švece v deníku Pravda. Ten vyslovil pochybnosti, že celé vyšetřování nehody bude nestranné. Podle Švece nehodu totiž vyšetřují ti, kteří za současný stav leteckého parku slovenské armády nesou zodpovědnost.

"Slovensko je držitelem velmi nepříznivého světového prvenství. Přepočítáním počtu obětí leteckých nehod na počet odlétaných hodin jsme dosáhly pravděpodobně světový rekord - jenom tři tisíce hodin na jednu oběť," uvedl Švec.

Více lidí na palubě

Nezávislý poslanec Miroslav Maxon žádá ministra obrany Juraje Lišku o vysvětlení, proč bylo na palubě havarovaného letadla o deset lidí víc, než je obvyklé při takovýchto letech. "Na palubě byla letuška a dva náhradní piloti, co při podobných letech nebývá zvykem. Letadlem cestovala také sedmičlenná skupina metodiků z ministerstva obrany," upozornil Maxon.

Od ministra obrany žádá vysvětlení, co pracovníci ministerstva obrany v Kosovu dělali. Podle Maxona by na let stačila standardní pětičlenná posádka. "Otazníků je dost a ministr by měl vysvětlovat," dodal.

Pohřeb bude v Prešově

Pohřeb 42 obětí leteckého neštěstí se bude konat ve čtvrtek ve sportovní hale v Prešově. Konání pohřbu na košickém letišti neumožní extrémně nízké teploty.

Posledního rozloučení se zúčastní kromě slovenských nejvyšších představitelů také generální tajemník NATO Jaap de Hoop Scheffer, český ministr obrany Karel Kühnl a také jeho maďarský a polský kolega. Pohřeb bude v přímém přenosu vysílat televize.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám