K úplnému obnovení systému hromadné dopravy, který denně využívá v průměru sedm miliónů cestujících, je podle představitelů dopravního podniku MTA potřeba 12 až 24 hodin.

Stávka začala v úterý časně ráno místního času poté, kdy ztroskotala jednání o zvýšení mezd a zejména o výši spoluúčasti zaměstnanců na zdravotní péči a důchodovém pojištění. Protest, který soud bezprostředně označil za protizákonný, protože podle právního řádu státu New York nesmějí zaměstnanci ve veřejných službách stávkovat, zcela ochromil newyorskou veřejnou dopravu.

Ve snaze přimět členy odborové organizace TWU k návratu do práce udělil soudce odborovému svazu pokutu milión dolarů za každý den ve stávce. Vysoké peněžní tresty hrozí i jednotlivým stávkujícím členům TWU.

Pokud by stávka pokračovala, vystavovali se odboroví předáci hrozbě vězení. Podle předběžných odhadů způsobila stávka městskému dopravnímu podniku ztrátu asi miliardy dolarů. Finanční škody ve výši stovek miliónů dolarů přinesla i obchodníkům, majitelům restaurací a podnikatelům v cestovním ruchu.

Internetové obchody ze stávky těží

Stávka 33 700 zaměstnanců veřejné dopravy v New Yorku,  kvůli které nejezdí metro ani autobusy, zvýšila tržby internetových obchodů. Obchodníci využili situace, kdy lidé nemají ani šanci se dostat do obchodů a koupit dárky. Usilovně proto propagují své zboží i služby. Vedle rozvozu zdarma někteří obchodníci stále garantují, že zboží se v domovech zákazníků objeví do 25. prosince.

Stávka má naopak nepříznivé dopady na kamenné obchody, které předpokládaly, že před Vánocemi je navštíví také řada turistů. Ti sice v New Yorku jsou, ale vzhledem ke stávce je jejich pohyb po městě značně omezený. Mnoho kamenných obchodů zboží nabízí i po internetu, a tak si mohou situaci tímto způsobem částečně vylepšit.

"Určitě je to způsob, jak si kompenzovat ztracené tržby kvůli stávce ve veřejné dopravě," řekla analytička výzkumné společnosti Nielsen/Net Ratings Heather Doughertyová. Pravdou ale je, že takto zasahují jiný typ zákazníků, turisté po internetu tolik nenakupují.

I před zahájením stávky však příjmy internetových obchodů narostly. Podle údajů společnosti comScore Networks se tržby za prodej zboží po internetu v USA v prvních dvou dnech předvánoční sezóny meziročně zvýšily o 24 procent a vystoupily na 16,34 miliardy dolarů (téměř 400 miliard Kč). Nepočítá se přitom s objednávkami letenek.