"Spojili jsme VW Golf II z roku 1986, stav tachometru 54 117 kilometrů, klasický vůz Wessis - Zápaďáků, a Trabant 601, rok výroby 1967, 122 948 kilometrů, Cvikov, NDR," vysvětluje Helge Thomsen (37) z Hamburku-Wilhelmsburgu, jeden z duchovních otců vozítka, jež nemá obdoby.

Jak se vlastně kříženec - vepředu oranžový, vzadu žlutý, s motorem od VW - zrodil? "Chtěli jsme dokázat, že navzdory všem nářkům mohou obě části srůst do jedné, stejně jako západ a východ Německa. Proto ho představujeme na Den německé jednoty. Bude následovat dražba prostřednictvím aukční síně Ebay. Zisk věnujeme fondu na podporu projektů mládeže z obou částí země," podotýká Christian Jess (29).

Není to rozhodně náhoda, že právě Postupimi se dostane cti uspořádat křest Gobbiho.

Volby podtrhly odlišnost Ossis

Právě k městu pruských vladařů, významných dohod a elegantních kaváren, jen pětadvacet kilometrů od Berlína, se v neděli upírá zrak celého Německa. Každý rok totiž připadá pořadatelství centrálních oslav Dne jednoty na jednu spolkovou zemi -letos vyšlo na východoněmecké Braniborsko a jeho metropoli Postupim.

V podzimně barevně vyladěném parku před postupimským královským zámkem Sanssouci se slabé sluneční paprsky babího léta opírají do stojanu s plakáty. Dožívají na něm upoutávky z kampaně před volbami do Spolkového sněmu z předminulé neděle. Lepiči se je sice snažili vytlačit oznámeními o pondělní slavnosti, ale tolik papíru neměli.

Plakátová plocha skrývá kus symboliky: poslední rozhodování u uren doložilo, že mezi Baltem a Durynským lesem lidé volí jinak než na západě. Sociální demokracie (SPD) kancléře Gerharda Schrödera se stala s odstupem nejsilnější stranou. Křesťanští demokraté (CDU) bez ohledu na fakt, že do boje vyslali ambiciózní Angelu Merkelovou, původem z východu, se museli o druhou příčku podělit s viditelně posílenou Levicovou stranou (LS).

Západ krvácí, Východ kulhá

"Města působí svěžím dojmem, dopravní a telekomunikační síť se řadí k nejmodernějším na světě. V celkovém dojmu však východní regiony připomínají zdařilé, ale zbytečně výpravné kulisy. Zaráží, jak málo se v nich pohybuje lidí," poznamenal britský týdeník The Economist.

Patnáct let po sjednocení spolykal experiment s německou jednotou obtížně představitelnou sumu -1, 4 biliónu eur (asi 42 biliónů korun), tedy více než pětinásobek nynějšího rozpočtu SRN. Díky tomuto penězovodu se měl východ změnit na "středoevropského tygra". Místo toho západ krvácí a exNDR kulhá.

Lothar de Maziere, poslední východoněmecký premiér, zůstává optimistou: "Vnitřní sjednocení pokročilo mnohem dál, než se na veřejnosti tvrdí." Poslední průzkum veřejného mínění jeho tvrzení zpochybňuje. Patnáct let poté zná pouze 27 západních Němců jména pěti nových spolkových zemí.