Televizní záběry ukazovaly hustý sloup dýmu, který stoupal z hořícího letadla na jedné z drah torontského Pearsonova letiště. Na místo se sjely hasičské vozy a záchranáři. Podle kanadské City TV havárii přežili všichni pasažéři. Podle neoficiálních informací bylo na palubě 297 cestujících a dvanáct členů posádky.

Z vraku se jim podařilo dostat dříve, než začal hořet. Do nemocnic bylo rozvezeno přes 40 lidí s lehkými zraněními. Podle CNN je mezi zraněnými i pilot. Někteří pasažéři byli vyzvednuti na dálnici, jak utíkali z místa havárie. Další zůstali v bezpečné vzdálenosti na letištní ploše.

V oblasti špatné počasí

Jeden z cestujících Roel Bramar popsal televizi CNN dramatické okamžiky, které se odehrály na palubě havarovaného stroje v telefonátu. Lidé se snažili co nejdříve dostat z hořícího letadla. "Vznikla naprostá panika," uvedl.

Televize informovaly o špatném počasí. V oblasti byla bouřková oblačnost. V době přistání podle svědků začalo pršet. "Zahájili přistávání v době, kdy počasí bylo horší, než očekávali," řekl stanici CNN bývalý pilot John Wiley, který létal s Airbusy.

Dráha, na níž letadlo hořelo, je ve vzdálenosti asi 100 metrů souběžná s dálnicí 401, jednou z nejfrekventovanějších kanadských dálnic. Provoz na dálnici však údajně ohrožen nebyl, protože dým šel opačným směrem.

Podle svědků letadlo po zásahu bleskem sjelo z dráhy a rozlomilo se. Krátce poté začalo hořet. Havárie postihla stroj Airbus 340. Jedná se o let 358 z Paříže do Toronta. Typ letounu A340 je podle experta Davida Learmounta bezpečným letadlem. "Moderní letadla vypadají přesně takto. Nemají nehody. Pokud je to tento typ, pak je to první nehoda," sdělil BBC.

Naplněné letadlo

Postižený letoun Airbus 340 byl typu 300 (A340-300), což znamená verze pro 300 cestujících. Stroj byl prakticky plný - vezl 297 pasažérů. Jde o čtyřmotorový letoun s doletem 12 000 kilometrů. Je dlouhý 63 až 75 metrů, podle verze své kapacity. Rozpětí křídel je 63,5 metru. Konkrétně tento stroj s imatrikulací F-GLZQ byl předán do služby 7. září 1999 a měl nalétáno 28.418 hodin s 3711 starty a přistáními. Jeho poslední technická prohlídka se uskutečnila 5. července v dílnách na domovském letišti Roissy-Charles de Gaulle u Paříže, informovala společnost Air France.

Lester B. Pearson mezinárodní letiště leží asi 27 kilometrů severozápadně od centra Toronta. Zabírá území 1792 hektrarů. Je hlavním torontským letištěm od roku 1939, kdy se jmenovalo Malton Airport. Pearsonovo letiště bylo v roce 1999 prvním severoamerickým letištěm, které získalo certifikát ISO 14001. V loňském roce odbavilo přes 28 miliónů cetujících.