Modelový projekt potrvá do roku 2010 a má umožnit mladým lidem, aby se na silnici "ostříleli". Podobnou praxi už zavedlo Dolní Sasko, stejně jako Brémy a Hamburk. Teprve minulý týden ji ovšem umožnila horní komora parlamentu změnou zákona o silničním provozu.

"Vlastně to dělali protizákonně," podotkl v Mnichově bavorský ministr vnitra Günther Beckstein, který doufá, že počet závažných dopravních nehod mladých řidičů se pomocí projektu výrazně sníží. Podobná úprava už existuje mimo Německo, například v Rakousku.

"Chybějící zkušenosti jsou hlavním problémem mladých řidičů," tvrdí ministerstvo vnitra největší německé spolkové země. "Téměř čtvrtina všech obětí na životech, které si dopravní nehody v Bavorsku vyžádají, je ve věku 18 až 24 let," uvedlo v tiskovém prohlášení. Podíl tak mladých řidičů na celkovém počtu řidičů v Bavorsku je přitom jen 7,9 procenta, napsal deník Nürnberger Zeitung.

Nezletilí mají sbírat zkušenosti

Od sedmnácti let až do 18. narozenin proto mají v rámci projektu mladí lidé sbírat v doprovodu zkušených řidičů dopravní zkušenosti. Bavorské úřady nabídnou i "doprovodným řidičům" kurzy, které jim poradí, jak se k nezletilému jezdci chovat.

Ministerstvo je nabádá hlavně k tomu, aby nebyli nervózní, chovali se klidně a nezasahovali do řízení. Měli by také sdělit pojišťovně, že v autě bude jezdit mladistvý řidič. Za dopravní chyby své "ovečky" ovšem odpovídat nebudou.

Od 1. září letošního roku se tedy mohou do bavorských autoškol hlásit už lidé od 16 a půl roku věku, zatím byla minimální hranice 17 a půl roku. Po úspěšných zkouškách dostanou časově omezený průkaz způsobilosti, s nímž mohou na silnici od sedmnácti let.  Doprovázet je musí  nejméně třicetiletý řidič, který už aspoň pět let jezdí a nemá v německém dopravním bodovém systému více než tři trestné dopravní body.

V 18 letech si pak mladý řidič vymění oprávnění za plnohodnotný řidičský průkaz, s nímž může i do zahraničí.