"Přál bych si to. Mohou se představit při demonstrativních přeletech nejen nad Prahou," řekl včera ministr obrany Karel Kühnl ve Švédsku, kde na letecké základně Satenäs navštívil české piloty. Ti zde cvičí právě na gripenech.

Přivítání v Čáslavi

Česká armáda si od Švédska pronajala na příštích deset let za téměř 20 miliard korun 14 stíhaček. Prvních šest by měli Švédové dodat přibližně za měsíc. Na 25. dubna proto chystá letectvo velkou přivítací akci v Čáslavi.

Podle smlouvy by letouny měli sice dopravit švédští piloti, ale ze symbolických důvodů ministerstvo obrany jedná o tom, aby alespoň s jedním gripenem přiletěl český letec. Stroje by měly začít sloužit v červnu, ve stejné době se totiž chystá vyřazení přesluhujících sovětských migů-21.

Podle velitele vzdušných sil Ladislava Minaříka přiletí prvních šest stíhaček do provizorních podmínek. "Dodávka vyšla právě do přestavby základny v Čáslavi," uvedl Minařík. Zbývajících osm letounů by mělo začít brázdit vzduch nad Českem až v srpnu.

Trénink krátký, dny hektické

Pilotem, který by mohl se stíhačkou do Česka přiletět, je Petr Mikulka. Ten s velitelem budoucí české letky Michalem Borůvkou přijel do Satenäs již v loňském srpnu. V říjnu je následovalo šest dalších letců.

Borůvka s Mikulkou jako instruktoři nalétali již 80 hodin, ostatní zatím polovinu. "Byl to hektický půlrok, užíval jsem si každý den, protože každý byl úplně nový," poznamenal Borůvka.

Piloti trénovali zatím na strojích švédské armády. Včera se přemístili do města Linköpingu, kde na ně čekají již verze vyrobené pro Česko. Celkově se má ve Švédsku procvičit 21 českých pilotů a 40 techniků.

Švédi: Češi jsou skvělí

Podle švédského instruktora Henrica Holma by jim neškodilo trénink ve Švédsku prodloužit. "Na to jak málo bylo času si ale vedli skvěle," pochválil piloty Holm. Dodal, že ke zvládnutí všech možností letadla je třeba s ním roky létat.

S tím souhlasí i čeští piloti. "Je tam tolik funkcí. Aby to člověk dostal do krve a nemusel nad tím uvažovat, je potřeba delší doby," poznamenal pilot Jiří Pospíšil. Dodal, že čas na výcvik byl omezen hlavně životností domácích migů. Armáda už na výměnu spěchala.

Podle Borůvky ale není třeba se obávat, že by neměli letadlo pod kontrolou, protože gripeny jsou snadno ovladatelná. "Přeskočili jsme dvě generace letadel. Z letadla, které jsme museli ovládat mechanicky, jsme se ocitli v letadle ovládaném počítači," poznamenal.