Uletět 37 tisíc kilometrů Američan Fossett dokázal za necelých 67 hodin. Po výstupu z letounu přivítal dobroduha potlesk shromážděných lidí na letištní ploše. Pilot po třech dnech vstoupil na pevnou zemi v dobré náladě i kondici. Po přivítání krátce poděkoval spolupracovníkům na projektu, který mu dokázal zajistit další světové prvenství.

Fossetta znepokojil v posledních hodinách překvapivě rychlý úbytek paliva. Nedostatek zjistil poté, co ve středu urazil dvě třetiny trasy při pokusu o první sólový oblet zeměkoule.

"Bude to na ostří nože," uvedl Fossettův tým v řídícím středisku v souvislosti s přistáním a naplněním rekordu.

"Zatím nevím, zda nedostatek paliva způsobila porucha ukazatele, nebo nedostatečné natankování na startu či nějaká trhlina. Úbytek je obrovský," řekl nervózní pilot z kokpitu letadla Global Flyer . 

Aby tedy uspořil speciálně upravený kerosin, vystoupal do letové hladiny 14 850 metrů. Proudění větru mu však nedovolilo setrvat v této výšce delší dobu.

Na milost větru

Ve 21.30 SEČ byl Fossett nad Pacifikem mezi Japonskem a Marshallovými ostrovy. Pokud bude trvat příznivý zádový vítr, může letoun pokračovat i se ztenčenými zásobami paliva a dosáhnout západního pobřeží USA, i když není jasné, zda pak bude moci doletět až do cílového Kansasu.

"Jsme teď vydáni na milost větrům," prohlásil manažer mise Paul Moore. "K dokončení mise potřebujeme velmi silný zádový vítr," dodal.

Potíže způsobil Fossettovi také dvouhodinový výpadek globálního navigačního systému GPS. "Byl to šok. Teď se GPS tu a tam odmlčí, ale funguje," uvedl Fossett.

Dodal, že ani nepotřeboval hodinky Breitling s nouzovým vysílačem, které mu půjčil jeho přítel Richard Branson. Tento miliardář, který loni stál za dvěma úspěšnými lety raketoplánu SpaceShipOne, mu slíbil, že pokud uspěje, bude mít do konce života zdarma letenky u jeho společnosti Virgin Atlantic.

Neletěl přes Evropu

Komplikace provázejí let od počátku. Hned po startu v Salině musel trasu na poslední chvíli upravit, protože chtěl využít příznivější proudění vzduchu. Nad Evropou se Global Flyer vůbec neobjevil.

Za Marokem musel nad moře, protože Alžírsko uzavřelo výseč svého vzdušného prostoru. Teprve nad Egyptem nabral výšku 14 kilometrů se stabilním prouděním. I když může na krátkou dobu nasadit autopilota, má nastavený budík v pětiminutových intervalech, aby případně nezaspal. Jak spotřebovává speciální kerosin, mění se těžiště letadla a pilot musí pozorně přečerpávat palivo mezi 17 nádržemi.

Fossett si dodává energii z čokoládových koktejlů se šlehačkou. Za první hodiny letu spořádal už tři.

Podrobnosti o misi, konkrétní poloha stroje,  jsou dostupné i na internetové adrese Virgin Atlantic Global Flyer.